Drive Like Maria - Drive Like Maria

Toegevoegd op woensdag 23 mei 2012, 21:54
Laatste update dinsdag 3 juli 2012, 16:16

Drive Like Maria - Drive Like Maria

Bijna drie jaar zit er tussen het debuut 'Elmwood' en het nieuwe self titled album Drive Like Maria. De rockband heeft dus ruim de tijd genomen voor het moeilijke tweede album en tevens Bram van den Berg (ex- Krezip) als drummer mogen verwelkomen. De plaat werd opgenomen in de eigen studio die men in Italië heeft gebouwd, waarbij ook de productie voor eigen rekening is genomen.

Deze do it yourself attitude heeft zijn vruchten afgeworpen, want het album klinkt als de spreekwoordelijke klok. Het Nederlands-Belgische viertal is bovendien in staat gebleken om een aantal zeer fraaie nummers neer te pennen. De twee eerste tracks, 'The Dog Died Rough' en 'Where The Brokenhearted Go' zijn (h)eerlijk stoere rockers zoals je deze mag verwachten.

Drive Like Maria laat ook een ander geluid horen. Neem bijvoorbeeld het zeer geslaagde 'Howl' wat mede door de gast vocalen van Lara Chedraoui (Intergalactic Lovers) een extra dimensie krijgt. 'In the Road' is een erg fijne subtiele song, maar heeft door het gebruik van violen ook weer iets bombastisch. Het maakt nieuwsgierig hoe dit materiaal live uitpakt.

Door het zoeken naar deze vernieuwing wordt de plank ook wel eens mis geslagen; 'Woke up Hard' is wat saai en het afsluitende 'Bury My Heart in The Desert' is met heuse R&B invloeden een overbodig buitenbeentje op de plaat. Daar staan echter meer dan voldoende top songs tegenover. Neem nu het geweldige stoner-achtige 'Ghostwriter' of het meeslepende en voortdenderende 'Hypnotized'. Misschien wel het beste nummer van dit album.

Waarom zouden we toch nog langer in het buitenland op zoek gaan naar gitaarrock bandjes, terwijl we in eigen contreien het uitstekende Drive Like Maria hebben rondlopen. Dikke aanrader!

Je kunt bij Rockblog kaarten winnen voor het Drive Like Maria concert in de Effenaar te Eindhoven op 03-06.