The Tallest Man on Earth - There's No Leaving Now

Toegevoegd op dinsdag 10 juli 2012, 20:38
Laatste update woensdag 11 juli 2012, 02:06

Singer-songwriters; ze vallen momenteel als rijpe appelen van de boom. Mannen (het liefst met baarden) en vrouwen met akoestische gitaren zijn ongekend populair. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de successen van Bon Iver of onze eigen Blaudzun. De publieke omroep is op moment van schrijven niet voor niets op zoek naar het grote singer-songwritertalent van Nederland.

Eredivisie

The Tallest Man on Earth is ook zo’n troubadour en heeft zich met zijn eerste twee albums ‘Shallow Grave’ en ‘Wild Hunt’ direct in de eredivisie van de singer-songwritersliga gespeeld. Vooral het tweede album ‘Wild Hunt’ is ongekend sterk. Nummers als ‘King of Spain’ en ‘Love is All’ van dat album zijn regelrechte klassiekers in het genre.

Formule

De doorgaans akoestische nummers van Kristian Mattson, want zo heet hij in het dagelijks leven, kenmerken zich door de tokkelende manier van gitaarspelen en het Dylaneske stemgeluid van de Zweed. Grote vraag vooraf is of deze formule op het derde album  ‘There’s No Leaving Now’ niet langzaam uitgewerkt begint te raken. Dit is gelukkig niet het geval. Ook op ‘There’s No Leaving Now’ weet de grote kleine Zweed weer over de volle lengte te boeien. De sfeer op het album is iets meer laid-back dan op beide voorgangers. Mattson lijkt het iets rustiger aan te doen waardoor het album minder gehaast klinkt. De nummers lijken ogenschijnlijk simpel maar zitten bij nadere beluistering oh zo vernuftig in elkaar. Om songs te mogen schrijven als ‘Revelation Blues’, ‘1904’, ‘Criminals’ en de prachtige pianoballade en titelsong ‘There’s No Leaving Now’ zou menig minder getalenteerd singer-songwriter een moord begaan.

Ingeslagen weg

‘There’s No Leaving Now’ is dus weer van grote klasse. Een echte knaller als ‘Love is All’ ontbreekt ditmaal helaas, maar over de gehele breedte genomen is het album consequenter en meer doordacht dan zijn twee voorgangers. Kristian Mattson kan als hij zulke nummers blijft schrijven gerust nog even doorgaan op de door hem ingeslagen weg, al moet hij er wel voor waken dat hij in de toekomst niet in herhaling gaat vallen.