Stealing Axion - Moments

Toegevoegd op dinsdag 11 september 2012, 16:04
Laatste update woensdag 12 september 2012, 16:46

Stealing Axion - Moments

Stealing Axion uit Tacoma is de volgende veelbelovende nieuwkomer aan het front van de progressieve metal. Na 3 jaar geleden op de zolderkamer te zijn begonnen met het schrijven van riffs, met een uitstekende demo in 2010 en een contract bij gerenommeerd metallabel InsideOut als eerste voorlopige resultaten, is er nu het debuutalbum ‘Moments’. Het is een album geworden dat vooral liefhebbers van harde complexe riffgeörienteerde metal zal aanspreken.

Het type metal dat Stealing Axion maakt, wordt tegenwoordig ook wel aangeduid met de populaire term djent metal. Een term die gebaseerd is op het geluid dat een bepaalde gitaartechniek voortbrengt; een term waar ik persoonlijk en velen met mij maar weinig mee kunnen en waarmee ik u dan ook niet verder zal vermoeien in deze recensie. Wat u wel dient te weten is dat het geluid van Stealing Axion sterk geënt is op dat van bands als Meshuggah en Textures. Met name laatstgenoemde schiet bij beluistering van dit album meerdere malen door het hoofd. Evenals Textures namelijk, wisselt Stealing Axion cleane vocalen af met grunts en screams.

In tegenstelling tot wat de titel van het album doet vermoeden, is ‘Moments’ met 77 minuten een erg lang album geworden geworden. En die lengte is dan ook gelijk de achilleshiel van het album. Immers bij deze complexe muziek is het verdraaid lastig om de volle 77 minuten gefocust te blijven luisteren. De heren doen er dan ook verstandig aan om bij een volgend album iets korter van stof te zijn.

Wanneer ze op dit album een paar nummers van het iets wat zwakkere middengedeelte hadden laten vallen, dan was dit de genietbaarbaarheid en compactheid van het album zeker ten goede gekomen. Het album begint en eindigt in ieder geval ongekend sterk. Openers ‘Mirage of Hope’, ‘Solar’ (let op die heerlijke baslijn) en ‘Everything or Nothing’ knallen, mede dankzij de uitstekende productie van Acle Kahney (gitarist van TesseracT), uit de speakers. Ook het afsluitende tweeluik ‘Moment Part 1’ en ‘Moment Part 2’ van meer dan 20 minuten verveelt geen moment en laat een band met onnoemelijk veel potentie horen.