And You Will Know Us By The Trail Of Dead - Lost Songs

Toegevoegd op vrijdag 26 oktober 2012, 13:51
Laatste update vrijdag 26 oktober 2012, 14:14

And you will know us by the Trail of Dead is typisch zo’n band waar je van moet houden. Voor een niet getraind oor lijkt het wel of je een drukke kinderspeelzaal binnenloopt. Een kabaal van jewelste dus. De band trekt zowel live als op plaat een bijna ondoordringbare muur van geluid op. Degenen die de band kennen weten dat achter die muur van geluid doorgaans wel degelijk een goed liedje schuil gaat. En juist aan dat liedje mankeerde het op de laatste paar albums een beetje. Trail of Dead sloeg op de laatste paar albums door naar de proggy kant van haar muziek en dat kwam het liedje niet ten goede. En hoewel ‘The Century of Self’ en ‘Tao of the Dead’ zeker geen slechte platen waren, konden ze toch niet tippen aan band’s artistiek hoogtepunt ‘Source Tags & Codes’ uit 2002.

Nu precies 10 jaar later grijpt Trail of Dead met dit aan Pussy Riot opgedragen 'Lost Songs' qua stijl terug op dat album. Dit levert een heerlijk fel album op waarop de heren van Trail of Dead doen waar ze het beste in zijn; heerlijke punk/hardcore nummers maken meten een lichte proggy inslag en makkelijk mee scandeerbare refreinen. Het album opent furieus met ‘Open Doors’ en ‘Pinhole Cameras’. En die lijn wordt eigenlijk het gehele album doorgetrokken. Tegen het einde van het album wordt met ‘Awestruck’ voor het eerst wat gas teruggenomen. Tegen die tijd heb je echter al negen punk/hardcore knallers om je oren gehad en komt ‘Awestruck’ dan ook als een welkom rustpunt.

Niet alleen muzikaal trekt de band weer wat steviger van leer, maar ook tekstueel keert de band terug naar thema’s als politiek, onrecht en allerlei andere misstanden. Al met een al een overtuigend album van een band die zijn oude zelf heeft herontdekt. Chapeau!