Kandy Kolored Tangerine - Skygaze

Toegevoegd op dinsdag 13 november 2012, 23:15
Laatste update woensdag 14 november 2012, 11:16

Kandy Kolored Tangerine - Skygaze

Zo heel af toe heb je van die plaatjes die zich niet in een hokje laten stoppen, maar die vervolgens wel enorm uitblinken in al haar pracht. Skygaze is er absoluut zo één. De makers van deze parel hebben zichzelf de aparte bandnaam Kandy Kolored Tangerine toebedeeld, welke is geïnspireerd op de korte verhalen bundel van Tom Wolfe.

Voor deze vooralsnog totaal onbekende Deense band, die alleen in eigen land tot nu toe populariteit geniet, is het de tweede release na 'The Perfect Swell' uit 2009. Dat album werd alleen in het thuisland uitgebracht. Aanvankelijk gebeurde dat ook met deze tweede plaat, maar een half jaar na de oorspronkelijke release mag gelukkig ook de benelux kennis maken met dit album.

Skygaze staat namelijk boordevol prachtige nummers waar, zoals gezegd, heel moeilijk een etiket op te plakken is. Het kent poppy invloeden, maar niet in de zin van de commerciële rommel die dagelijks op een 3FM of 538 is te horen. Dit heeft namelijk wel kwaliteit. Dat hoor je aan alle details en het vernuft waar de songs mee in elkaar zijn gezet, zoals in 'You are Boy' en de single 'Blue Sky, can you here me'.

Waar een nummer als 'Time Machine' nog erg indie klinkt, laat het gros van de songs zich het beste omschrijven als psychedelische droom rock. Album opener 'Mother Nature' en 'In Another World' zijn daar mooie voorbeelden van.

Vergelijkingen met Flaming Lips, Sparklehorse, maar ook (hetzij in mindere mate) Madrugada en Saybia dringen zich op. Toch doe je de band te kort met vergelijkingen, want daarvoor heeft Kandy Kolored Tangerine teveel een eigen smoel. Bovendien heeft men met Skygaze een album vervaardigd wat de sprong buiten de eigen landsgrenzen zonder meer rechtvaardigt.