Biffy Clyro - Opposites

Toegevoegd op donderdag 24 januari 2013, 19:06
Laatste update vrijdag 25 januari 2013, 09:23
Geschreven door Haiko

Biffy Clyro - Opposites

Na Infinity Land (2004) vonden de drie Schotten van Biffy Clyro het de hoogste tijd voor vernieuwing. De experimentele rode draad in de songs moest omgetoverd worden tot een subtiele, experimentele ondertoon en de band moest ook maar eens gaan geloven aan de welbekende songstructuren van de popmuziek.

Waar Infinity Land het einde betekende van het eerste tijdperk van Biffy Clyro, doet Opposites dat voor het tweede tijdperk. Naar eigen zeggen, is de band zelf ook helemaal uit het huidige jasje gegroeid en is het wederom tijd om de muzikale evolutie zijn werk te laten doen.

Opposites

Opposites, het zesde studio-album van de Schotse driemansformatie, wordt gepresenteerd als dubbel-album dat gevuld is met maar liefst twintig (veertien op de single-disk editie, red.) nieuwe nummers. Het geheel kan muzikaal gezien het best gekarakteriseerd worden als een verlengstuk van zijn voorganger Only Revolutions, maar stiekem heeft het trio er toch nog een ouderwets experimenteel tintje aan gegeven.

Dynamiek

Biffy Clyro

Wie Bifffy Clyro in november in Paradiso aan het werk heeft gezien, is het wellicht opgevallen dat het experimentele tintje het best naar voren komt wanneer er gelet wordt op de diversiteit aan invloeden op het nieuwe materiaal. Zo vinden we kerkorgels, de Schotse doedelzak en zelfs een mariachiband (‘Spanish Radio’) terug op Opposites. Stuk voor stuk elementen die net dat beetje exta dynamiek toevoegen aan het geheel.

Donker en opzwepend

Zoals gezegd, bestaat het album uit twee delen: ‘Sand, de eerste tien tracks en ‘Land, het tweede schijfje. Het eerste deel wordt omschreven als de donkere kant van het dubbel-album en het tweede deel als de opzwepende kant. Dit heeft tot gevolg dat de eerste helft van het tweeluik bij tijd en wijlen een enigzins gematigde indruk achterlaat en de tweede helft juist weer gevuld is met energieker materiaal.

Een nieuwe weg inslaan

Biffy Clyro laat met Little Hospitals en Modern Magic Formula duidelijk merken nog steeds bombastische stadionrock te kunnen maken, maar tegelijkertijd wordt met albumopener Different People en Skylight pijnlijk duidelijk dat de rek er inmiddels wel uit is en het derhalve een wijze zet is om op het eerstvolgende album een gloednieuwe weg in te slaan.

N.B: Deze recensie is gebaseerd op de dubbel-album editie. Opposites is tevens uitgebracht in een single-disk editie met 14 tracks en is daarnaast ook verkrijgbaar op vinyl.

Biffy Clyro speelt op 18 februari in een uitverkochte Melkweg, na in november in een uitverkochte bovenzaal van Paradiso te hebben gespeeld.