Komatsu - Manu Armata

Toegevoegd op vrijdag 1 februari 2013, 00:49
Laatste update zondag 3 februari 2013, 21:36

Komatsu - Manu Armata

Stonermoloch Komatsu mag, met enkel de release van een 6-track EP als enige wapenfeit, dan een relatieve nieuwkomer lijken in de vaderlandse stoner/sludge/rockscene, niets is echter minder waar. De muzikanten hebben de sporen reeds uitgebreid verdiend in bands als SQY, Repoman en The Goods en zijn zeker in de Eindhovense scene geen onbekenden. Die roots uit de lichtstad worden nog eens benadrukt door de deal met het nieuwe Eindhovense label Lighttown Fidelity waar 'Manu Armata' op vinyl wordt uitgebracht.

Waar de eerder genoemde EP vooral grommende en vieze stoner op de luisteraar losliet, biedt deze langspeler de luisteraar duidelijk meer variatie. Hierbij zijn zowaar Queens of the Stone Age ('Beat you to the Punch') en Monster Magnet ('Lean on Me') invloeden te bespeuren, zonder dat dit overigens ten koste gaat van de eigen smoel. Voordat we bij deze invloeden terecht komen, hebben er met 'Fasten your Belts' en 'Blackwater' al een paar typische lekkere Komatsu beukers de revue gepasseerd.

Met een speeldoosdeuntje als intro tracht Komatsu vervolgens de boel op het verkeerde been te zetten. Wat volgt is namelijk de stevige uptempo track die de titel 'Kamikaze' volledige eer aan doen. Het volgende drieluik aan songs kent een trager tempo en opbouw en laat stoner/sludge van de betere soort horen. Met 'Motherload' wordt daarna nog een keer het gas flink ingetrapt om het album met het rustige -en ietwat overbodige- 'Evil be Gone' af te sluiten.

Na 11 tracks en ruim 40 minuten stoner/sludge slaat de balans voor Komatsu op het debuut zonder twijfel positief uit. De vocalen van zanger/gitarist Maurice Truijens hebben dan niet het grootste bereik, maar voor het genre is dit niet eens zo erg. Belangrijker is dat de songs en sound staan als een huis. Hiermee levert Komatsu een stoer visitekaartje af waar menig (inter)nationale stoner-act een puntje aan kan zuigen.

Op 24 februari brengt Komatsu de debuutplaat Manu Armata uit, met een presentatie in café Altstadt te Eindhoven. Overige tourdata vind je hier.