Unknown Mortal Orchestra - II

Toegevoegd op dinsdag 5 maart 2013, 13:14
Laatste update dinsdag 11 juni 2013, 19:01
Geschreven door Mattias

Unknown Mortal Orchestra - II

Unknown Mortal Orchestra - UMO voor wie inkt wil sparen - pakt op II uit met melodische gitaarpop die zo op een wierookbries uit de jaren '60 naar ons toe lijkt gewaaid.20cl mystiek uit Nieuw-Zeeland, 40cl reverb, afwerken met een vleugje melancholie en dan een minuut of twee op smaak laten komen in het Californische zonnetje. Dat is de cocktail waar UMO ons met onze oren van laat proeven.

We kunnen er niet omheen: psychedelica is hip. UMO past mooi in het rijtje jonge bands die heimwee hebben naar een tijd waar ze niet bij waren - denk Temples, Foxygen en dichter bij huis Bed Rugs en Jacco Gardner. Echt vernieuwen doet deze nieuwe lichting niet, aangenaam klinken des te meer. II opent met het kabbelende gitaargetokkel van 'From The Sun', aangevuld met de dromerige stem van Ruban Nielson. Hij begon UMO als soloproject maar haalde er al snel wat mankrachten bij. Uit zelfbescherming lijkt het ons, als we de lyrics mogen geloven. Isolation, it can put a gun in your hand.

Zolang Nielson het bij korte nummers houdt kan hij ons boeien met zeer genietbare psychpop. De eerste vier nummers van de plaat zijn dan ook iPodmateriaal voor iedereen die deze zomer een roadtrip gaat maken. Het midden van de plaat bestaat echter uit drie langere nummers die steunen op gitaarwerk. Compositorisch zeker niet slecht, maar onze aandachtsboog verslapte toch even. 'Dawn' is dan weer een ode aan de legendarische Moog synthesizers die opkwamen in de loop van de sixties en aan de grondslag lagen van progressive rock en elektronische muziek. In plaats van zijn invloeden te verschuilen plaatst UMO ze in de spotlight en dat getuigt van zelfvertrouwen.

Duurzaamheid en milieubewustzijn mogen dan wel hip zijn, recyclage krijg je toch enkel verkocht met de nodige creativiteit. Daar is Unknown Mortal Orchestra volledig in geslaagd. II is een album dat meerdere luisterbeurten verdient en ons alvast doet verlangen naar de geur van asfalt na een warmteonweer.

Uitschieters: Swim And Sleep (Like A Shark), So Good At Being In Trouble, No Need For A Leader

Binnenkort te zien in Nederland en België: Rotown (Rotterdam, 23/05), London Calling (Amsterdam, 24/05) en Les Nuits Botaniques (Brussel, 11/05).