Clutch - Earth Rocker

Toegevoegd op donderdag 28 maart 2013, 21:43
Laatste update donderdag 28 maart 2013, 21:44

Clutch - Earth Rocker

Zie bij dit album het maar eens voor elkaar te krijgen om stil te blijven zitten. Bij de stampende openerer 'Earth Rocker' sta je al meteen met je vuist in de lucht. Het refrein schreeuw je na een eerste luisterbeurt direct uit volle borst mee. Meteen ook maar even een waarschuwing om 'Crucial Velocity' niet in de auto te draaien. Onmogelijk om het gaspedaal dan niet vol in te trappen. Snelheidsovertreding met fiks proces verbaal gegarandeerd. Zo ook bij 'Unto the Breach'. Levensgevaarlijk.

Kan deze stevig groovende hardrock ook swingen? Jazeker, luister maar eens naar 'Mr. Freedom' of het soulvolle 'DC Sound Attack'. Alleen bij het sfeervolle 'Gone Cold' wordt even gas terug genomen en komen de warme diepe vocalen van frontman Neil Fallon mooi tot haar recht.

De Amerikanen van Clutch draaien alweer ruim 20 jaar mee, maar klinken frisser dan ooit. De drive die deze plaat kenmerkt is heerlijk. Clutch werd wel eens in het groovende stonerrock hokje geplaats, maar daar mag je gerust een dosis dampende blues, funk, en ja, zelfs een beetje soul en country ('Book, Saddle, And Go') aan toevoegen. Overtuigend en oprecht, nergens gemaakt of geforceerd.

Dus schei uit met dat brave gepolijste Volbeat en laat je meeslepen door 'Oh, Isabella' of murw beuken door 'Cyborg Bette'. De tering wat rockt Clutch op deze plaat! Prima reden om dit stukje tekst kort te houden, snel af te ronden en het album nog eens  op te zetten. Earth Rocker over de speakers en stilzitten achter een toetsenbord is er toch niet bij. Ga lekker zelf maar luisteren!