Charles Bradley - Victim of Love

Toegevoegd op zaterdag 6 april 2013, 15:43
Laatste update zaterdag 6 april 2013, 15:43
Geschreven door Axel

Charles Bradley - Victim of Love

Drie jaar na zijn debuut op 61 jarige leeftijd ligt hetlangverwachte tweede album van Charles Bradley en de Menahan Street Band in de winkel. De eerste nummers liggen sterk in het verlengde van de vorige plaat, waarbij funky tracks afgewisseld worden met wat rustigere soul nummers. Het rauwe stemgeluid van de Screaming Eagle of Soul is echter in elk nummer onmiskenbaar aanwezig. De plaat opent als een soundrack van een blaxploitation film met ‘Strictly Reserved for You’. Daarna volgen‘Put the Flame on It’ en ‘Let Love Stand a Chance’, twee heerlijke soul nummers.

Net als je je begint af te vragen waar die psychedelische invloed blijft, volgt het interessante experiment Victim of Love. Op een of andere manier blijft het nummer helaas toch een beetje hangen. In ‘Love Bug Blues’ past het psychedelische laagje wel perfect. Vervolgens pakt hij door met het gewaagde instrumentale ‘Dusty Blue’ en het heerlijk rauwe ‘Confusion’. Als ‘Confusion’ de weg is die Bradley in wil slaan, dan wordt het uitkijken naar een nog gewaagder album. ‘Where Do We Go From Here’ heeft weer meer traditioneel soul, maar houdt de rauwheid van ‘Confusion’vast. Daarna volgen demooie, gevoelige soulnummers met gospel invloeden‘Cry in the Chapel’ en ‘Through the Storm’ met daartussen in het tegenvallende ‘Hurricane’.

Een klein puntje van kritiek, is dat de teksten redelijk oppervlakkig blijven, uitzonderingen zoals ‘Confusion’ daargelaten. En dat is eigenlijk bijzonder jammer. Zijn bijzondere verleden zouden toch materiaal moeten bieden voor nog krachtigere soulnummers. Aan de andere kant is het mooi dat Bradley na alle ellende nu een prachtige plaat over alle kanten van de liefde aflevert. Dat bijzondere leven is te zien in de documentaire ‘ The Soul of America’.

Al met al is het een lekkere, afwisselende soul plaat die heerlijk in het gehoor ligt. Niet alle experimenten zijn even succesvol, maar het toont wel de drang naar vernieuwing en eigenzinnigheid aan. Een aanrader die dit jaar op North Sea Jazz vast een van de smaakmakers zal zijn.

Documentaire ‘The Soul of America’
Het Uur van De Wolf
9 april, 23.00 uur, Nederland 2