at the close of every day - Monsters

Toegevoegd op woensdag 1 mei 2013, 19:53
Laatste update woensdag 1 mei 2013, 20:20

at the close of every day - Monsters

Om at the close of every day (met kleine letters) een van Nederlands meest ondergewaardeerde bands te noemen is een klein understatement. Ondanks dat de band met 'Zalig zijn de Armen van Geest', 'The Silja Symphony' (een album dat verhaalt over de veerbootramp met de Estonia), 'De geluiden van Weleer' en 'Troostprijs' een indrukwekkend oeuvre heeft opgebouwd, heeft de band nooit echt erkenning geoogst bij een groter publiek. Mooi was dan ook het nieuws dat Minco Eggersman en Axel Kabboord na een sabbatical van 5 jaar ('Troostprijs' dateert alweer uit 2008) weer bij elkaar zouden komen als at the close of every day om materiaal op te nemen voor een nieuw album.

Uiteindelijk is 'Monsters' niet een geheel 'nieuw' album geworden, maar een verzameling van alternatieve outtakes van oude nummers, niet eerder of slechts los verkrijgbare nummers, enkele nieuwe nummers en een aantal covers. Bijzonder is dan ook, dat het album geen allegaartje is geworden, maar een mooi coherent geheel. 'Monsters', 'The Maria Tales', 'Carnivore' en 'Happiness of a Son' zijn typische at the close of every day nummers met het kenmerkende melancholische stemgeluid van Eggersman. Onbetwist prijsnummer op dit album is 'Again, I need to break your Heart'. De bewerking van dit origineel van 'Troostprijs' afkomstige nummer is ronduit prachtig en steekt de oorspronkelijke uitvoering met gemak naar de kroon.

Toch zijn niet alle nummers even geslaagd op dit album. De Doe Maar covers 'Is dit alles' en 'Pa' zijn leuk, maar ook niet meer dan dat. Ondanks dit klein puntje van kritiek, is 'Monsters' een meer dan geslaagde terugkeer aan het front. Tot slot ook nog een grote thumbs up voor de verpakking van het album. Zoals vrijwel alle releases op het Volkoren label is ook de vormgeving van ‘Monsters’ met zijn gouden hoes weer erg mooi.