!!! - Thr!!!er

Toegevoegd op dinsdag 14 mei 2013, 21:09
Laatste update dinsdag 14 mei 2013, 21:12
Geschreven door Mattias

!!! - Thr!!!er

Dansen, dansen!

Een vrijdagavond in mei. Je bent na je werk meegesleurd naar een afterwork party door enkele collega’s. De belofte van gratis drank verzachtte je tegenzin een beetje, maar nu je in het met kamerplanten en hitsige dertigers gevulde zaaltje staat word je filosofisch: is elke beslissing die je ooit in je leven hebt genomen het waard geweest, gegeven dat je nu uitgerekend hier bent aanbeland? Koen van de IT staat zich in ieder geval zichtbaar te amuseren met Lindsey van het onthaal en ook jouw empathieloze collega heeft zich al van een drankje voorzien – een gin-tonic, da’s blijkbaar opnieuw hip. Jij, de held van de helpdesk, besluit dat het genoeg is geweest. Je knevelt de dj met je stropdas en haalt een cd boven. Thr!!!er wordt de soundtrack van een onvergetelijke avond.

Ondanks het feit dat wij zelf weinig ervaring hebben met afterworkparty’s lijkt dit ons een realistisch scenario met Thr!!!er als soundtrack. !!! (tegen vrienden heb je het over chkchckchk) brengen op hun vijfde album meer dansbare indielectro overgoten met stevig wat funk.  En dat werkt verdomd aanstekelijk. Het is dan ook vreemd dat ze hier niet populairder zijn. Daar moet de ongooglebare bandnaam voor iets tussen zitten.

Opener 'Even When The Water's Cold' doet ons meteen meedeinen. Catchy gitaarrif, onbedoeld geestige tekst: dat vinden wij een heerlijk lentenummer. De drumcomputers van 'Get That Rhytm Right' doen ons dan weer aan Hot Chip denken. Waar die Britten vaak nog snedig uit de hoek komen met allerhande samples vertrouwen de Amerikanen van !!! meer op het ritme. 'One Girl/One Boy' klinkt dan wel heel poppy, 'Slyd' ontpopt zich tot een hitsige dansvloervuller. Verknipte vocals en een stuwende beat doen ons alvast verlangen naar zweterige feestjes in onderbelichte ruimtes. Op de tweede helft van het album wordt er meer gerockt: nijdige drums op 'Californyeah', traditionele indie op afsluiter 'Station (Meet Me At The)'.

!!! wijkt nooit te ver af van haar gekende formule. Hoewel de band de spontaniteit en improvisatie van de vorige platen heeft ingewisseld voor een berekend en koeler geluid blijft de stijl herkenbaar. Hier en daar vinken we een paar minpuntjes aan: 'Fine Fine Fine' gaat nergens heen en 'Careful' is ons iets te voorzichtig monotoon. Dat geschreven zijnde stellen we toch vast dat onze voeten niet stil blijven staan, zelfs niet na enkele luisterbeurten. Missie volbracht, !!!.

Uitschieters: 'Even When The Water's Cold' en 'Slyd'

!!! staan deze zomer op 17 augustus op Pukkelpop