Tim Vantol - If We Go Down, We Will Go Together

Toegevoegd op dinsdag 21 mei 2013, 12:28
Laatste update dinsdag 21 mei 2013, 12:29

Na een carrière bij verschillende punkbands zoals Antillectual, koos Tim Vantol voor het akoestische pad. Als een troubadour met de gitaar onder zijn arm van café naar café. Zijn debuut ‘Road Sweet Road’ dateert alweer uit 2009 dus werd het de hoogste tijd voor een vervolg. Die is er in de vorm van ‘If We Go Down, We Will Go Down Together’. Het is een logisch vervolg en staat weer vol met korte, puntige, akoestische songs vol overtuiging gezongen door Tim Vantol. Hij heeft een rauwe stem waar menig (punk)rockzanger jaloers op zou zijn. Gelijkenissen met Frank Turner en Brian Fallon (Gaslight Anthem) zijn onvermijdelijk maar nergens echt storend. Tim Vantol schotelt ons namelijk wel negen fijne folky songs voor. ‘Hands Full Of Dust’ kent een opzwepende gitaarriff en ‘Apologies, I Have Some’ behoort tot het beste werk van de geboren Amsterdammer.

Op ‘Before It All Ends’, afsluiter van het album, zingt Vantol zonder begeleiding: enkel zijn stem vol emotie. Het is leuk geprobeerd maar too much. Enige matiging was op zijn plaats geweest. En dat geldt eigenlijk voor wel meer nummers. Zijn stem is zo overdadig aanwezig dat elke vorm van subtiliteit vaak verloren gaat. Bij echte punkrocksongs is dat niet erg maar bij akoestische folk nummers is dat wel een probleem. Het is goed voor te stellen dat dit wel goed werkt op een festival waar het publiek mee kan blèren met de prima meezingbare teksten (titeltrack ‘If We Go Down, We Will Go Down Together’ zal live een instant hit zijn, beluister hieronder!), maar op het album had het best een beetje minder gekund.

Negen nummers met een totale speeltijd van nog niet eens 25 minuten is ook wel wat karig, maar dat vergeven we hem. Het is met name het gebrek aan variatie en de overdaad aan rauwe vocalen die zorgen dat ‘If We Go Down, We Will Go Down Together een aardige plaat is geworden, maar ook niets meer.