Megadeth - Super Collider

Toegevoegd op vrijdag 21 juni 2013, 09:07
Laatste update vrijdag 21 juni 2013, 09:07

Megadeth - Super Collider

Een uitgebreide introductie bij Megadeth op z'n zachts gezegd overbodig. Als één van de grote 'big four' in metalland is de thrashband inmiddels toe aan haar veertiende album in het dertig jarige bestaan. Bandleider Dave Mustain en co. hebben er de vaart in aangezien 'Super Collider' krap anderhalf jaar na het uitstekende Th1rt3en (oktober 2011) verschijnt.

De eerste single 'Super Collider', die in aanloop naar dit album werd gereleased, voorspelde niet zoveel goeds. Gelukkig start de nieuwe plaat met het furieuze 'Kingmaker' wat in niets lijkt op eerder genoemd slappe en inspiratieloze titelnummer. Maar vervolgens gaat het met 'Burn!' wederom hopeloos mis. Hoe kan zo'n miskleun van een refrein in godsnaam door de eigen keuring van de normaliter kritische Dave Mustaine zijn gekomen?

Built for War dan. Rifje hier, solootje daar. Het is stevig en beukt aardig door, maar nergens wordt de track spannend. Het folky-intro bij 'The Blackest Crow' is uiteraard bedoeld als niet te missen waarschuwing om heel snel op de 'next' knop te drukken. Met het midtempo 'Dance in the Rain' herpakt de band zich enigzins en tegen het eind van de plaat is daar zowaar nog een echte vette thrash song te bekennen ('Don't Turn Your Back'). Maar dat is voor een band van het kaliber Megadeth natuurlijk veel te zuinig.

In één van de vele interviews is te lezen dat Mr. Mustaine milder, wijzer en vriendelijker is geworden. Hoog tijd dat ie dan weer de gefrustreerde pissige azijnzeiker van weleer wordt, want aan het matige 'Super Collider' hoeven we hier verder geen woord vuil te maken. Next.