Candybar Planet - Timelapse

Toegevoegd op dinsdag 24 september 2013, 20:52
Laatste update woensdag 25 september 2013, 16:41

Candybar Planet - Timelapse

Medio jaren negentig werd met een hele stroming aan smerige rock 'n roll, stoner en heavy rock de basis gelegd voor de term Eindhoven Rockcity. Candybar Planet deed (naast bands als Peter Pan Speedrock, The Spades, 7Zuma7, 35007) een behoorlijke duit in het zakje, maar bleef desondanks steken op slechts één echte langspeler, '32 Bitch' uit 1999. De daarop volgende 5 track EP bleek slechts de opmaat tot een jarenlange stilte rond de formatie.

De eerste tekenen van nieuw leven kwamen er in 2011 in de vorm van een bescheiden aantal liveoptredens, waaronder de show ter ere van het 40 jarig bestaan van de Effenaar. Het optreden, samen met de eenmalige reünie met brothers in arms van het eerder genoemde 7Zuma7, beviel schijnbaar zo goed dat er werd gestart met het schrijven van nieuw materiaal en verschijnt deze week zowaar het nieuwe 'Timelapse'.

Na al die jaren is de stijl nog altijd onmiskebare heavy (stoner)rock waar menig Kyuss fan het hart bij kan ophalen. De band is hiermee de roots meer dan trouw gebleven en bovendien is de gehanteerde stijl heden ten dage relevanter dan ooit. De stevige stoner, groovende ritmesectie en stevige riffs knallen mede dankzij de heldere productie heerlijk uit de speakers. In tracks als 'Monkey See' en 'Unwind' wordt het gaspedaal regelmatig flink ingetrapt, maar is ook volop ruimte voor psychedelische escapades met prachtig gitaarspel.

Het fenomenale gitaarspel op 'Timelapse' is niet de enige sterke troef van de Eindhovense formatie. De heerlijke soulrockstrot van zanger Richard Plukker zorgt tevens voor dat onmiskenbare Candybar Planet geluid. Voorzichtig zijn ook wat nieuwe invloeden verweven in de muziek. Op subtiele wijze wordt bijvoorbeel in een track als 'King Candy Crown' met samples gespeeld. 'Tumbleweed' vertoont zelfs wat lichte blues klanken (16 Horsepower invloeden?) in de rustige passages en 'Punchline' heeft een lekkere grungy edge.

Al met al zijn de kleine 40 minuten aan muziek op 'Timelapse' kwalitatief maximaal benut en wordt met prijsnummer 'Murky Water' en het ingetogen fraaie 'Timelapse' deze comeback ijzersterk afgesloten. In het inmiddels overvolle stonerlandschap steekt Candybar Planet dan ook nog altijd met gemak torenhoog boven de middelmaat uit.

(Release: dinsdag 24 september 2013 op CD en vinyl | releaseshow: vrijdag 27 september 2013, Evoluon Eindhoven | VPRO Luisterpaal: link)