Jason Isbell - Southeastern

Toegevoegd op woensdag 2 oktober 2013, 20:08
Laatste update woensdag 2 oktober 2013, 21:17

Jason Isbell - Southeastern

Soms heb je van die nummers die je direct bij de strot grijpen. Het nummer 'Elephant' van Jason Isbell's vierde soloalbum 'Southeastern' is zo'n nummer. Een hartverscheurend relaas over iemand die een dodelijk zieke vriendin bijstaat in haar laatste dagen. Alleen dit nummer al, zou de aanschaf van het gehele album rechtvaardigen. Maar gelukkig is er meer.

De naam Jason Isbell zal bij enkelen onder ons een belletje doen rinkelen. De singer-songwriter maakte namelijk tot met 2007 deel uit van de Drive-By Truckers, de southern rockband van dit moment. Als gevolg van alcoholproblemen werd de positie van Isbell bij de Truckers echter onhoudbaar. Gevolg: de wegen van Isbell en de Truckers scheidden zich en Isbell gaat solo.

Hoewel de eerste drie soloalbums zeker niet slecht waren, horen we op 'Southeastern' pas de ware Isbell. De goede man is sinds 2012 sober en is onlangs gelukkig getrouwd. Normaal zijn dit artistiek gezien geen 'goede' voortekenen voor een mooi singer-songwriteralbum. Immers, hoeveel goede albums zijn er voortgekomen uit een gelukkig huwelijk en een gezonde levensstijl. Weinig toch? Gelukkig gaat deze vlieger niet op voor Isbell. Met 'Southeastern' trakteert Isbell ons namelijk op zijn meest persoonlijke album tot nu toe.

Qua stijl schurkt Isbell op dit album een beetje tegen Ryan Adams aan. Dit levert enkele fantastische nummers op. Naast het voornoemde 'Elephant' behoren ook nummers als 'Cover me Up', 'Live Oak', 'Flying over Water' en 'New South Wales' tot het beste wat Isbell ooit aan plaatwerk heeft toevertrouwd. En dat is heel wat voor iemand die ons met de Drive-By Truckers al prachtsongs als 'Decoration Day', 'Goddamn Lonely Love' en 'Danko/Manuel' gaf. Dat hij nog lang sober en gelukkig getrouwd mag blijven.