The Answer- New Horizon

Toegevoegd op donderdag 17 oktober 2013, 02:03
Laatste update donderdag 17 oktober 2013, 09:32

The Answer- New Horizon

In een jaar waarin de ene grote band na de andere met nieuw spul komt, zou je bijna vergeten dat het Ierse hardrock collectief The Answer ook nog mee wil doen voor de eindejaarslijstjes. Met New Horizon brengen de langharige mannen hun vierde elpee in dertien jaar tijd uit. Grote namen als Mike Fraser, een gewaardeerd producer die eerder verbonden was aan AC/DC en Metallica, en kunstenaar Storm Thorgerson (voor de artwork) hebben zich voor het project ingezet.

Hoewe de titel anders doet vermoeden borduurt New Horizon voort op het bekende concept van The Answer. Zoals bekend betekent dat een grote dosis aan rauwe bluesrock, verpakt in een modern jasje en omlijst door makkelijke meezingbare refreintjes. De gelijknamige albumopener hakt er onmiddellijk in en deed ons bij vlagen denken aan hardrock supergroep Chickenfoot en aan het veel oudere Whitesnake. Ook in eropvolgende tracks, zoals in Somebody Else waarin de aanwezige drums de hoofdrol eisen en harde rocksong Concrete met een pakkende bas, is herkenbare en stampende bluesrock van vervlogen tijden het handelsmerk.

Hoe gelikt de tracks ook klinken, na een minuutje of twintig, als de schijf bij het zesde nummer is beland, begint de afwezige diversiteit de band op te breken. Het staat nu helemaal als een paal boven water dat The Answer zichzelf niet wil vernieuwen, maar gewoon zo veel mogelijk rauwe hardrock platen zonder al te veel poespas wil maken. Daar is op zich niks mis mee, maar daarmee sluiten ze wel de mogelijkheid uit dat ze in hun verdere loopbaan grotere zalen kapot mogen spelen dan enkel de Melkweg Max en de W2 in Den Bosch volgende maand.

Eeuwig zonde, dat The Answer niet van het gebruikelijke pad durft af te wijken. Ze hebben er immers wel de muzikale kwaliteiten voor. In Spectacular wordt de fenomenale strot van Cormac Neeson nog maar weer eens benadrukt; met zijn rauwe en melodieuze stemgeluid staat hij precies in het midden tussen Robert Plant (Led Zeppelin) en Chris Robinson (The Black Crowes). Gitarist Paul Mahon brengt ouderwets klinkende solo’s ten gehore die structureel goed in elkaar zitten, alsook lekkere bluesy grooves in tracks als Leave With Nothin' and Baby Kill Me.

Al met al levert The Answer met New Horizon wederom een puike rockplaat af, al ontbeert het de mannen wederom aan vernieuwing en aan lef. In een jaar waarin veel bands niet volgens het boekje spelen en risico nemen, voelt het alsof dit Ierse viertal voor de gemakkelijke weg kiest. Een knipoog naar de jaren zeventig toen hardrock hoogtij vierde, maar meer is deze muziek ook niet.