Ayreon - The Theory of Everything

Toegevoegd op woensdag 6 november 2013, 19:24
Laatste update woensdag 6 november 2013, 20:03

Ayreon - The Theory of Everything

Eigenlijk is Arjen Lucassen gewoon een hele nare man. Ik bedoel, waarom brengt hij niet gewoon eens een recht toe recht aan metal album uit van een kleine 40 minuten met wat makkelijk te duiden invloeden. Nee hoor, meneer moet weer zo nodig een op een hoogdravend concept gebaseerd dubbelalbum uitbrengen. Zo’n album dat zich nog het beste laat vergelijken met goede wijn. Want net als goede wijn moet een nieuw album van deze muzikale duizendpoot rijpen. Zo ook ‘The Theory of Everything’. Evenals alle vorige releases onder de noemer Ayreon, vergt ook dit album weer het nodige geduld van de luisteraar. Maar nu ik het album menig luisterbeurt heb gegeven en ik enigszins een mening heb kunnen vormen, kom ik tot de conclusie dat ‘The Theory of Everything’ slechts vier echt goede nummers telt. Hierbij dien ik wel meteen te vermelden dat het album ook maar vier nummers bevat en dat ieder nummer dik 20 minuten duurt.

Een hele kluif dus. Maar wel een lekkere kluif. En dat zijn we inmiddels wel van Arjen gewend. Wat opvalt, is dat het album in vergelijking met zijn voorgangers wat minder metal en wat meer progrock is. Ook de folkinvloeden zijn iets toegenomen. Maar zoals ieder Ayreon album, zit ook 'The Theory of Everything' weer verdraaid goed in elkaar en is het album met ontzettend veel oog voor detail geproduceerd. Iedere noot klinkt dan ook zoals die oorspronkelijk bedoeld is.

Ook het gastenlijstje doet menig progrockliefhebber schuimbekken. Zo heeft Arjen voor dit album o.a. progrockgrootheden Rick Wakeman (Yes), Keith Emerson (ELP), Jordan Rudess (Dream Theater) en Steve Hackett (Genesis) weten te strikken voor een muzikale bijdrage. Toch zijn het voornamelijk Arjen zelve en zijn partner in crime Ed Warby (drums en percussie) die de show stelen. De riffs en gitaarsolo's van Arjen zijn weer bijzonder smaakvol en op het drumwerk van Ed Warby staat ook nu weer geen maat. Ook fluitist Jeroen Goossens verdient in deze een speciale vermelding.

Naast het gastenlijstje op muzikantengebied, zou Arjen Arjen niet zijn, als hij daarnaast ook niet weer een heel blik aan gastvocalisten had opengetrokken. Gezegd dient te worden dat het een iets kleiner blik betreft dan op voorgaande albums. Voor 'The Theory of Everything' komen 'slechts' 7 vocalisten opdraven. Maar wat voor een vocalisten. Zo schitteren op dit album Tommy Karevik (Kamelot) als hoofdpersoon The Prodigy, Cristina Scabbia (Lacuna Coil) als The Mother, John Wetton (Asia, King Crimson) als The Psychiatrist, JB (Grand Magus) als The Teacher, Marco Hietala (Nightwish) als The Rival, Sara Squadrani (Ancient Bards) as The Girl en Michael Mills (Toehider) als The Father. Bijkomend voordeel van het 'geringe' aantal vocalisten op dit album, is dat het 'The Theory of Everything' nog meer dan haar voorgangers aanvoelt als één geheel. En dat is wel zo fijn bij een conceptalbum.

Oh ja, het concept. Dat is ook nu weer bijzonder ingewikkeld. En ik wil jullie bij deze dan ook graag uitnodigen om dat lekker zelf uit te pluizen. Dat is ook telkens weer het mooie aan ieder nieuw Ayreon album. Het is een fikse uitdaging, een ware muzikale en tekstuele ontdekkingsreis die niet 1, 2, 3 te doorgronden is. Je dient een Ayreon album dan ook bij voorkeur volledig afgesloten van de buitenwereld met het tekstboekje binnen handbereik te beluisteren. Kun je dit niet opbrengen? Dan was, is en zal Ayreon nooit je ding zijn. Voor de Ayreonauts onder ons en eenieder die van intelligente progrock houdt en over het nodige doorzettingsvermogen beschikt, is er maar een devies: aanschaffen deze handel!