King Mob - Force 9

Toegevoegd op dinsdag 1 november 2011, 13:24
Laatste update dinsdag 1 november 2011, 13:24

King Mob - Force 9

King wie? Het zal niet meteen bij iedereen een belletje laten rinkelen, maar King Mob kan bestempeld worden als een zogenaamde "Supergroep". Op Wikipedia worden we over de band niet veel wijzer, maar wel weten we nu dat de naam verbonden was aan een Londonse groep radicalen uit de 'seventies', die probeerde bij te dragen aan een wereldwijde proletarische sociale revolutie. Voor zover het lesje geschiedenis van vandaag..

Gitaarheld Chris Spedding (Roxy Music, Paul McCartney), bassist Glen Matlock (Sex Pistols, Iggy Pop, Faces), drummer Martin Chambers (Pretenders) en zanger Stephen W. Parsons (Sharks, Snips) staan aan het stuur van deze Britse combinatie. Nieuw gezicht is het, naar eigen zeggen, nieuwe gitaartalent Sixteen. Verder weet de band in de biografie nog te vermelden dat de grootste inspiratiebronnen Duke Ellington en Jimmy Page zijn.

Rock 'n Blues

De blues en rock 'n roll flirten openlijk met elkaar en de gitaar is als instrument de drijvende kracht achter de band. Vooral tijdens 'Vah Vah Voom', 'American Slaves' en opener 'Love Of High Renown', laten zowel Spedding als Sixteen de gitaren goed janken. Ook de losse, korte rifjes en versieringen met de gitaren geven een ouderwets swingend Rock 'n Blues-gevoel aan de plaat. 'Selene Selene' en de naar de band vernoemde track 'King Mob' sluiten het album in toon af. Ook hier weer de stuwende basloopjes en roffelende en uptempo drums.

Ruime voldoende

Force 9 is een prima album waar muzikaal niks op af te dingen is, maar juist door de bekende bezetting is het de verwachting die voor vele wat hoger ligt dan normaal, waardoor het zelfs enigszins kan tegenvallen. Neemt niet weg dat je met 11 tracks toch een klein uur in de greep van King Mob bent. Het luistert makkelijk weg en zonder het zelf te weten knikt je hoofd mee op de maat. Hier zetten we 'm vooralsnog gewoon nog een keertje op.