Black Tusk - Set The Dial

Toegevoegd op maandag 31 oktober 2011, 23:47
Laatste update maandag 31 oktober 2011, 23:47
Geschreven door Haiko

Black Tusk - Set The Dial

Met hun rauwe, bijna smerige geluid beukte Black Tusk zich de afgelopen jaren flink in de kijker van de liefhebbers van een goeie portie sludge metal. Het vorig jaar losgelaten Taste The Sin schopte het zelfs tot de nummer tienpositie in mijn jaarlijst. Anderhalf jaar na die release mogen we ons alweer opmaken voor een nieuwe container gitaargeweld: Set The Dial.

De toon gezet

Black Tusk weet de toon voor het album vanaf de eerste seconde te zetten. Het power trio uit Savannah, ook thuisbasis van sludge-metalhelden Baroness en het indrukwekkende Kylesa, laten er geen gras over groeien: Het wordt knallen tot ze erbij neervallen.

Pas na zes tracks wordt er een cooldown ingelast, die overigens van zeer korte duur is. Na twintig seconden wordt de trage, maar zeer aanstekelijke riff van Resistor ingezet. Vier minuten later mogen we weer heel even naar adem happen.

Black Tusk - Crossroads and Thunder by RelapseRecords

De beuk gaat er vervolgens weer keihard in, het tempo wordt weer opgeschroefd en je blijft je afvragen hoe het toch mogelijk is dat deze formatie zo'n compleet geluid neerzet met slechts drie bandleden. De ene na de andere energieke swamp metaltrack wordt op je afgevuurd, totdat na een halfuur het album wordt afgebouwd en er gevoelsmatig een abrupt einde wordt gemaakt aan Set The Dial.

Kort maar krachtig

Nadat de laatste tonen van Set The Dial geklonken hebben en je hartslag weer gedaald is tot het gebruikelijke niveau, is het tijd om de score op te maken: Set The Dial gaat op dezelfde onvermoeibare wijze door waar Taste The Sin vorig jaar eindigde. Kanttekening bij het album is, dat het niet alleen kort voelt, maar met tien nummers en een speelduur van vijfendertig minuten ook daadwerkelijk kort ís.

Kort, maar krachtig!