Stormzone - Zero to Rage

Toegevoegd op donderdag 17 november 2011, 12:44
Laatste update donderdag 17 november 2011, 13:07

Stormzone - Zero to Rage

De Ierse metaalhoofden van Stormzone komen alweer met een derde album op de proppen. Amper een jaar nadat ‘Death Dealer’ werd losgelaten op het publiek, krijgen we een nieuw album naar het hoofd geslingerd dat de titel ‘Zero to Rage’ draagt. Dat Stormzone klaarblijkelijk niet van plan is nog maar het minste af te wijken van heavy metal in zijn oervorm wordt wederom duidelijk met deze twaalf nieuwe songs.

De hel - of beter gezegd hemel - breekt los bij de catchy ‘ooh-ooh’ van het eerste nummer ‘Where we belong’. Als je één lied gehoord hebt, heb je ze in feite allemaal gehoord. Het hele album is vrij voorspelbaar: gitaarsolo’s verschijnen op de meest waarschijnlijke momenten, teksten over heldhaftigheid nemen de bovenhand en er worden wat keyboardsounds hier en daar tussen gegooid. Echte verrassingen zijn er niet te vinden op dit album, maar je kunt genieten van heavy metal in zijn zuiverste vorm.

Toch moet Stormzone geprezen worden voor het werk dat ze afleveren. De band voldoet voor 100% aan de verwachtingen van de fans door een dikke vette streep door het woord ‘verandering’ te trekken en net dat laat hun muziek tijdloos klinken. Bovendien kan frontman John Harbinson gemakkelijk van een metalfestival naar een opera verplaatst worden én zal hij daarbij nog steeds in het plaatje passen, zo lang hij maar een microfoon voor zich heeft staan.

Stormzone’s ‘Zero to Rage’ zorgt voor een dubbel gevoel. Langs de ene kant lijkt het alsof de band vastgeroest is in oude gewoonten, maar langs de andere kant doen ze hun best om terug te blikken op de tijd dat heavy metal in zijn kinderschoenen stond. Wat met zekerheid vast staat is dat Stormzone ons opnieuw een tijdloos album brengt om van te genieten.

Review door: Els Van Campenhout