Riot - Immortal Soul

Toegevoegd op vrijdag 25 november 2011, 14:07
Laatste update vrijdag 25 november 2011, 14:10

Riot - Immortal Soul

Het Amerikaanse Riot heeft al heel wat bandleden versleten en de albums die ze uitbrachten kan je op je twee handen tellen. Gitarist Mark Reale blijft als enige originele bandlid achter en neemt zijn creatie als een liefhebbende vader op sleeptouw. De stilte die er de laatste 5 jaar rond Riot geweest is heeft te maken met problemen binnen de band. Hoe dan ook, het werd stilaan tijd voor wat nieuwe songs, aangezien hun laatste album dateert van 2006.

Als je 'Immortal Soul' te vreten geeft aan je cd-speler, zou je denken dat je het nieuwste album van Dragonforce aan het beluisteren bent. Pas wanneer de vocals doorbreken wordt Riot's typerende sound duidelijk. De zéér krachtige stem van Tony Moore, die zonder moeite de hoogste noten haalt, sleurt je in een oogwenk doorheen het hele album. Als 'Immortal Soul' een boek zou zijn, kan je het gerust een echte page-turner noemen. Elk lied is weer anders, zodat verveling zonder pardon uitgesloten wordt. Uiteenlopende thema's komen aan bod: Van onsterfelijke zielen tot het drinklied `Whiskey Man` tot de muziek uitsterft en de laatste noten weergalmen bij het laatste lied `Echoes'.

Niet iedereen heeft altijd in het succes van Riot geloofd. In 'Wings Are For Angels' zingt Moore: ”They called me a fool for my choice of career. I`m the winds of war that will blow you away, sure as I`m standing here.” Een duidelijke boodschap door middel van kletterende, festivalheadlinersfeerscheppende gitaarriffs voor de non- believers: In your face!

Wat je hier te horen krijgt is een opnieuw verenigde Riot. Zanger Tony verliet in 2009 de band, maar kwam uiteindelijk terug en dat zal hij zich niet beklagen. De band ontstond in 1979 en heeft goede tijden gekend tijdens het touren als supportact voor AC/DC, maar ook slechte tijden waarbij Riot bijna de handdoek in de ring gooide. `Immortal Soul`is een nogal passende titel voor het album, gezien deze heavy metalband haar 32ste verjaardag viert én ondanks alle tegenslagen er nog steeds staat, sterker dan ooit te voren.

Review door Els van Campenhout