Soen - Cognitive

Toegevoegd op dinsdag 31 januari 2012, 10:53
Laatste update dinsdag 31 januari 2012, 10:53

Soen - Cognitive

Ze schieten als paddestoelen uit de grond: supergroepen. SuperHeavy, Chickenfoot en Monsters of Folk zijn hiervan recente voorbeelden. Het lijkt voor een ervaren artiest de macht ter gewoonte om de handen met andere topmuzikanten ineen te slaan. SuperHeavy betaalde daarvoor de prijs met de gelijknamige debuutplaat. Martin Lopez, ex-drummer van deathmetalband Amon Amarth en de progressieve rockband Opeth, laat zich hierdoor niet van de wijs brengen en komt met Soen op de proppen.

Soen

Het Zweedse rock/metal collectief heeft een lange lijdensweg ondergaan alvorens het met debuutplaat Cognitive aan de slag kon. Het kostte een lustrum om een geschikte zanger en bassist te vinden, maar na tal van penibele audities vond men heil in bassist Steve DiGiorgio (Death, Sadus, Testament) en zanger Joel Ekelöf (Willowtree). Het resultaat is een vijftig minuten durende ‘progressieve achtbaandroomvlucht’ die zijn weerga niet kent. Dat het Finse platenlabel Spinefarm Records (Rammstein, Volbeat) zich over Soen ontfermd heeft, is geen onvoorziene keuze.

Cognitive laat zich vooral kenmerken door zacht wiegende ritmes en opgeklopte passages door Afrikaanse percussie. Dit knap afgezet tegen lange zanglijnen in verrassend gestructureerde songs. Opener Fraktal modelleert psychedelisch als een achterstevoren gespeelde intro naar Fraccions, een nummer dat zich zo uit het repertoire van Tool lijkt te ontspruiten. Dankzij de loepzuivere zang van Ekelöf zwoegt het zich naar een uitzinnige climax dat langzaamaan weer ontspringt in rustige, sfeervolle samenzang.

Geperfectioneerde progressiviteit

Soen blijft deze procedé in vrijwel ieder nummer handhaven en lijkt daarin zich steeds meer te perfectioneren. We horen rustig gitaarwerk, onregelmatige Afrikaanse percussie,  sfeervolle synthesizers. Voor de progressieve leek is Soen ingewikkeld en lastig te waarderen, maar voor de dwepers van Porcupine Tree en Dream Theater is Cognitive progressiviteit ten voeten uit. Canvas (niet de Vlaamse tv-zender) manifesteert die uitspraak. Het begint klein, progressief, maar bouwt zich verrassend op naar een goede metalriff en een ontstellend mooi refrein gezongen door Ekelöf.

Afsluiters Slithering en Savia ronden Cognitive op geen beter denkbare manier af. Vooral Savia behelst de indrukwekkendste uithaal van Ekelöf die zich nadien verenigt met een intiem refrein waarvan alle haren op je lichaam zich als een totempaal uitrekken. Cognitive kent, op Ideate na – dat best ingeruild had mogen worden voor een lange epic – geen zwakke nummers en vormt een perfecte voorbode op wat Soen de progressieve muziekliefhebber gaat brengen. Martin Lopez en consorten worden volgende maand bij de lancering zonder enige twijfel een vaste kracht van het progfirmament.
Recensent: Sebastiaan Quekel.