Enter Shikari - A Flash Flood Of Colours

Toegevoegd op maandag 23 januari 2012, 14:10
Laatste update maandag 23 januari 2012, 14:21

De Britse band uit Hertfordshire, Enter Shikari, pakt uit met een derde studioalbum ‘A Flash Flood Of Colours’ en ze komen elektronischer uit de hoek dan ooit te voren.  De band wijkt niet af van wat ze voordien deden, namelijk het streven naar een eigen genre. In dit nieuwe album wordt het streven naar een eigen genre zelfs nog wat verder doorgedreven.

Enter Shikari slaagt erin om een zeer fascinerende intro neer te zetten, dat zo goed aanslaat dat het zelfs een nietsvermoedende proefpersoon kan aanzetten tot gefascineerd luisteren. Vooral de lyrischiteit dat benadrukt wordt door het Britse London area accent van zanger Roughton heeft dit effect in de hand gewerkt. Uiteindelijk slaan dan toch zwaardere elektronische tonen in samen met het losbreken van gitaren, gangvocals en screams wanneer de eerste echt song wordt ingezet  ‘…Meltdown’ genaamd.

Deze dolle Britten brengen een mix van verschillende muziekstijlen, die ondanks alles toch een ietwat georganiseerde chaos is die allerlei fans aantrekt: van metalcore fans die zich voor het eerst een weg banen door de scene tot de meer ervaren muziekliefhebbers die van afwisseling houden. Ondanks een mix van chiptune, dubstep, trance, drum and bass en metalcore lijkt uit deze kakafonie toch wel iets moois te vloeien, dat zich uniek aandoet.

De boog kan niet altijd gespannen staan, aangezien precies in het midden van het album met de song ‘Stalemate’ even een rustplaats wordt gecreëerd vooraleer Enter Shikari het weer over de harde boeg gooit met songs zoals ‘Pack Of Thieves’ en daarna uitraast met ‘Constellations’.

Dit album is zeer mooi opgebouwd, aangezien de intro en outro zo goed op elkaar zijn afgestemd.  Samen beschrijven deze twee delen van het album een verhaal, dat eindigt met een terugblik, wat perfect van toepassing is op het afsluiten van dit derde geslaagde album. ‘A Flash Flood of Colours’ in een notendop? Elf nummers vol met gestructureerde chaos, voor iedereen.

Review door Els van Campenhout