Cloud Nothings - Attack On Memory

Toegevoegd op donderdag 9 februari 2012, 12:02
Laatste update donderdag 9 februari 2012, 12:02

Cloud Nothings - Attack On Memory

Voor velen zal de bandnaam Cloud Nothings niet bekend in de oren klinken. Toch is de band uit Ohio al toe aan de release van het derde album 'Attack On Memory', geproduceerd door Steve Albini (voorheen o.a. Nirvana en PJ Harvey) . Cloud Nothings staat voor ongepolijste rock met punkinvloeden onder leiding van frontman Dylan Baldi. Het debuut 'Turning On' en het titelloze tweede album stonden vol met aanstekelijke gitaarsongs. Het nieuwe album Attack On Memory' bevat dezelfde formule, maar is een stuk spannender.

De opening van deze plaat is bijzonder sterk. Dreigend komt het nummer 'No Future / No Past' uit de startblokken. Een zware basslijn dirigeert het nummer minutenlang naar een ongekende climax. Baldi doet met zijn klaagzang in dit nummer wat denken aan Thom Yorke van Radiohead. Het vervolg is sterk, met de rock epos 'Wasted Days' die pas na 9 minuten afklokt. Cloud Nothings gooit alle remmen los en experimenteert met catchy gitaarriffs en destructieve solo's.

Het is een imposant begin dat de band helaas niet  vast weet te houden. Meest typerend is de overgang van 'Wasted Days' naar het radiovriendelijke 'Fall In'. Het is daarom ook lastig om Cloud Nothings een genre toe te schrijven. Het ene moment schreeuwt Baldi de longen uit zijn lijf bij 'No Sentiment' en anderzijds wordt 'Our Plan' weer gesierd door fijne gitaarmelodietjes. Het contrast op het album is groot. Misschien wel te groot want een identiteit weet de band zichzelf daardoor niet aan te meten. Of het moet de rauwe stem van zanger Dylan Baldi zijn waarmee hij in een aantal nummers - zoals 'Wasted Days' - wél overtuigt. Het zijn juist de nummers waarbij een fijne zanglijn benodigd is die minder van niveau zijn. Daar gaat Baldi's rauwe stemgeluid zelfs wat irriteren.

Kortom: 'Attack On Memory' zal herinnerd worden door het indrukwekkende openingssalvo met 'No Future / No Past' en 'Wasted Days'. Dit hoge niveau weet de band niet vast te houden en vervalt daarna in makkelijke punknummers zoals het al reeds genoemde 'Fall In'. Dat maakt 'Attack On Memory' een plaat met twee gezichten. Enerzijds poogt Cloud Nothings ontoegankelijke (punk)rocknummers te schrijven, anderzijds staan er op dit album een aantal mogelijke 'doorbraakhits'. Dit contrast maakt 'Attack On Memory' wel een plaat die je niet zo snel zal vergeten.