Prong - Carved into Stone

Toegevoegd op vrijdag 4 mei 2012, 10:57
Laatste update vrijdag 4 mei 2012, 11:24

Prong - Carved into Stone

Een nieuw album van Prong, wie wordt daar nog warm of koud van? De band rond Tommy Victor beleefde zijn hoogtijdagen begin jaren negentig met albums als ‘Beg to Differ’ en ‘Cleansing’, maar bracht de laatste paar jaren weinig relevants meer uit. Datzelfde moet Tommy Victor ook gedacht hebben. In de bio geeft hij aan nog nooit zo hard aan een album gewerkt te hebben als aan ‘Carved into Stone’ . Deze arbeid heeft hem zeker geen windeieren gelegd, want ‘Carved into Stone’ is gewoonweg een uitstekend album geworden.

Het album opent met het venijnige ‘Eternal Heat’. Een nummer met een lekker snelle trashy riff. Ook de sneer in de stem van Tommy Victor klinkt in dit nummer weer als vanouds. Deze lijn wordt vervolgens doorgezet in de daaropvolgende nummers ‘Keep on Living in Pain’ en ‘Ammunition’. Tijdens het vierde nummer ‘Revenge… Best Served Cold’ wordt voor het eerst voorzichtig wat gas teruggenomen. Maar dit nummer bevat dan weer zo’n heerlijke groove en lekker refrein, dat het niet had misstaan tussen klassiekers als ‘Whose Fist is this Anyway’ en ‘Snap your Fingers, Snap your Neck’ op het album ‘Cleansing’. Ook ‘Put myself to Sleep’ had zo op dit inmiddels klassieke album gekund. Het hoge niveau wordt helaas niet over het gehele album vastgehouden. Het middengedeelte van het album bevat daarvoor met nummers als ‘State of Rebellion’ en ‘List of Grievances’ te weinig memorabele momenten. Gelukkig zijn daar tegen het einde van het album nog het slepende titelnummer ‘Carved into Stone’ en het naar Killing Joke neigende ‘Subtract’, anders was het album als een spreekwoordelijke nachtkaars uitgegaan.

Al met al kunnen we concluderen dat de terugkeer aan het metalfront van Prong met ‘Carved into Stone’ een overtuigende is. Zo baanbrekend en relevant als begin jaren negentig zal de band wel nooit meer worden, maar met ‘Carved into Stone’ bewijzen Tommy Victor en zijn mannen dat ze hun kunsten zeker nog niet verleerd zijn.

Genoeg redenen dus om Prong deze maand eens live te gaan aanschouwen. Ze spelen 16 mei in de Vera te Groningen, 18 mei in de Mezz te Breda en 19 mei in de Trix Hall te Antwerpen.