Sum 41 @ 013 Tilburg, 08-07

Toegevoegd op woensdag 11 juli 2012, 21:16
Laatste update donderdag 12 juli 2012, 13:57

Sum 41 @ 013 Tilburg, 08-07

Het is 8 juli 2012. Een zondag waarbij -het grootste deel van de- studenten kunnen genieten van een welverdiende vakantie. Hoe kan deze beter ingeluid worden dan met een bezoek aan een band, welke voor menig jongeren de soundtrack van hun jeugd hebben geschreven. Nummers die je wellicht wel kent van Tony Hawk Pro Skater bijvoorbeeld; In Too Deep, Still Waiting, Fat Lip en nog veel meer. Inderdaad, Sum 41.

Met Follow You Home en Tilburgs eigen trots Destine als voorprogramma is de toon gelijk gezet. hoewel vier van de vijf heren van laatstgenoemde keurig naast elkaar op een rijtje staan te spelen, zijn het de bekende hits waar de zaal enthousiast op reageert. Deze weten voor de eerste pit van de avond te tekenen. Geen hoogstaande muziek, maar wel een vermakelijk opwarmer voor de hoofdact van de avond.

Na een uur wachten in de volle, en daardoor warme grote zaal van 013, slaat het meegezongen repertoire van AC/DC over in het begin van de show. Het licht gaat uit, de muziek zakt weg en de speakers zijn er klaar voor. De band knalt er met het openingsnummer van de tour, Reason To believe, in en begint opbouwend aan de set. Al snel komen Motivation en In To Deep voorbij, welke vanzelfsprekend uit volle borst worden meegezongen.

Waar je overduidelijk ziet dat zanger Deryck Whibley en bassist Jason McClasin er zin in hebben, is dat bij lead-gitarist Tom Thacker en drummer Steve Jocz minder op te merken. Hoewel er bij de -licht gestoorde, aldus zijn eigen woorden- frontman en het enthousiast en uitzinnig springende publiek het plezier vanaf straalt, zitten eerdergenoemde er maar saai bij en weten zij aan het eind van het optreden niet hoe snel zij het podium moeten verlaten.

Voor het encore wordt er met een dikke knal geïndigd, door The Hell Song, Still Waiting en Fat Lip achter elkaar te spelen. Juist hierdoor valt op dat het toegift zelf erg matig is. Pieces klinkt niet helemaal zuiver, We Will Rock You coveren is natuurlijk een erg makkelijke keuze en Back Where I Belong behoort ook niet tot de top tracks van Sum 41. Exit Song is een begrijpelijke definitieve afsluiter, maar mist ook de kracht om het ultieme gevoel mee naar huis te geven. Een goede show dankzij de herkenbaarheid en het jeugdsentiment, hoogstaand zeker niet.

Bovenstaande recensie is geschreven door Dorus van Mosselveld.

De bijbehorende foto's zijn hier te vinden.