The Australian Pink Floyd Show @ 013 Tilburg, 31-08

Toegevoegd op zaterdag 1 september 2012, 14:27
Laatste update zaterdag 1 september 2012, 14:27

Hoewel Pink Floyd zelf niet meer op de planken staat, brengt The Australian Pink Floyd Show de beleving uit de glansrijke carriƫre weer tot leven. Zij gebruiken hiervoor originele materialen als visuals, het decor en zelfs de effectpedalen. Meerdere malen een uitverkochte Heineken Music Hall, spelen op de verjaardag van David Gilmour zelf en ditmaal een stevig gevulde poptempel 013 te Tilburg; het gevoel van vroeger of een slap aftreksel?

Laatstgenoemde optie kan direct de prullenbak in zodra het visuele spektakel is afgetrapt. Een podium vol muzikanten weet vanaf de eerste noten het geluid van de legendarische band dicht te benaderen. Diverse -veelal oudere- bezoekers wanen zich terug in de hoogtijdagen en zingen woord voor woord de alom bekende teksten mee. Naast grote hits als Shine On Your Crazy Diamonds, Another Brick In The Wall en Wish You Were Here komen ook ietwat onbekendere, obscuurdere tracks voorbij, waarmee de die-hard fans extra aan hun trekken komen.

Naast het progressieve, psychedelische en bijna aan Gilmour identieke gitaarspel is er ook voor overige bandleden ruimte om de spotlights te betreden. Vooral de drie achtergrondzangeressen laten zich hier van de beste kant zien en doorbreken aangenaam het tempo van de rappe show. Qua showelementen hangt er achterin een groot rond scherm, waarop originele beelden te zien zijn, is de opblaasbare leraar erbij en eindigt de show met het grote roze konijn.

Eerlijk is eerlijk, de muzikanten zijn enorm goed en weten de passie voor de band over te dragen. Ook komen zij ontzettend dicht bij het geluid van de Britse collega's; met de ogen dicht is er echter toch een verschil te horen. Een slap aftreksel is het niet, maar de fantastische psychedelische band van vroeger eveneens. Wij houden het op een veredelde coverband, welke met een set van 3 uur -inclusief pauze- voor een vermakkelijke avond heeft gezorgd.