Handsome Poets @ Mezz

Toegevoegd op dinsdag 8 januari 2013, 12:15
Laatste update dinsdag 8 januari 2013, 12:15

Handsome Poets @ Mezz

De invloed van de NOS op een Nederlandse band was nog nooit zo groot als bij Handsome Poets. De omroep bombardeerde 'Sky On Fire' tot het anthem van de Olympische Spelen in Londen afgelopen zomer. Het nummer werd een megahit en zorgde er onder meer voor dat Handsome Poets vanavond speelt in een uitverkochte Mezz. Met een prima tweede album onder de arm nemen ze ook Rogier Pelgrim mee op tournee.

Rogier Pelgrim
Rogier Pelgrim, bekend van het tvprogramma De Beste Singer-Songwriter van Nederland, mag het publiek opwarmen en slaagt hier goed in. Zijn debuut EP is reeds verschenen en werd door de pers lovend ontvangen. 'Mind's Eye Tramp' kent een mooie opbouw en hij weet zelfs 'Walk On Water' van Milk Inc. een stuk dragelijker te maken. Met Rogier Pelgrim heeft Nederland er een uitstekend singer-songwriter bij en hier gaan we ongetwijfeld in de toekomst veel meer van horen.
Twijfelachtig begin met ijzersterke comeback
Dan is het de beurt aan Handsome Poets. Onder de klanken van Baskerville's Devil's Town betreedt het viertal, live aangevuld met bassist Rik Kraak, het podium.  Even lijkt er sprake te zijn van een valse start. 'Jupiter', op de plaat een meer dan aardig nummer, is de opener van de set en het geluid is alles behalve optimaal. De vocalen van zanger Tim van Esch verzanden volledig in de synthesizers en ook het refrein komt nauwelijks op gang. Herstel is er gelukkig razendsnel in de vorm van 'Blinded' welke wel met volle overgave gebracht wordt. Aan alle onzekerheid is direct een eind en de zaal geeft zich volledig over aan een uur lang Handsome Poets waarbij het aantal slipjes dat het podium bereikt niet meer op twee handen te tellen is.

De band tapt uit verschillende vaten. De band springt zonder schroom van het naar The Doors refererende 'Out Of Your League' naar een opzwepend  'Scheveningen' en de zoveelste rake single '(We Can't Be) Saints'. De charismatische frontman Tim van Esch bespeelt het publiek uitstekend en heeft er zichtbaar plezier in. Zijn vocale kwaliteiten behoren zeker niet tot de buitencategorie maar een showman en entertainer is hij wel. Ook de band speelt vanavond uiterst strak en is duidelijk onder de indruk van het enthousiasme van het Bredase publiek.
Klaar voor de festivals
Natuurlijk wordt het NOS-anthem 'Sky On Fire' samen met 'Dance (The War Is Over)' tot het laatst bewaard. Naast de bekende hitsingles heeft Handsome Poets genoeg materiaal om een ruim uur te overtuigen. De opstartproblemen wist Handsome Poets snel om te keren tot een overtuigende show waarbij panelen met visuals zorgden voor het extra stukje sfeer . Handsome Poets is klaar voor de festivals.