Calexico @ Tivoli (22-02)

Toegevoegd op maandag 25 februari 2013, 10:14
Laatste update maandag 25 februari 2013, 10:15

Calexico @ Tivoli (22-02)

Buiten is het steenkoud en voor de warmte moet je vanavond echt in Tivoli in Utrecht zijn. Daar vind je de americana van Calexico onder leiding van zanger/gitarist Joey Burns en drummer John Convertino. De weg naar het grote publiek heeft de band nooit gevonden, maar wel hangt het bordje 'uitverkocht' op de deur. Met zeven studioalbums op zak, waarvan het laatste ijzersterke wapenfeit 'Algiers' vorig jaar verscheen (met een plekje in de jaarlijst van ondergetekende), trekt Calexico komende dagen door Nederland.

Keurig op tijd betreedt het zevental het podium en wordt geopend met 'Epic' van de laatste plaat. Vrijwel de helft van het concert bestaat uit songs van 'Algiers' en de andere helft is mooi verdeeld onder de overige albums. Opvallend is de sterke wisseling tussen muzikale stijlen en emoties. 'Algiers' is een vrij donker album en staat vol met sterke songs die live een stuk imposanter klinken. Daarentegen kiest de band met vroeger materiaal meer voor vreugde en een hoger tempo. Van het intens mooie ´Fortune Teller´ tot het feestelijke 'Across The Wire'. Dit maakt het een afwisselende en tevens spannende avond.

"Één van de beste shows van de tour"

Joey Burns is begenadigd zanger en charismatisch frontman die het publiek uitstekend bespeeld. Burns heeft het zichtbaar naar zijn zin in Utrecht en noemt het "één van de beste shows van de tour".  Drummer Convertino is de stille kracht en begeleidt de band met typerende minimale drums. Het gezelschap bestaat live uit zeven muzikanten welke één voor één door Burns in de spotlight worden gezet. Calexico straalt een warm gevoel uit.

Mexicaanse invloeden

De Mexicaanse invloeden komen sterk naar voren mede door het vele gebruik van trompetten. Burns wordt bijgestaan door Jacob Valenzuela wie vaak de Spaanstalige vocalen voor zijn rekening neemt. Een van de vele hoogtepunten is het langgerekte 'All Systems Red' wat op momenten door de puike opbouw en de imposante geluidsmuur sterk doet denken aan Wilco, tevens een van origine americana-band.

Eigenwijzigheid

De toegift begint met 'Little Black Egg' van The Nightcrawlers waarbij voorprogramma The Dodos ook mogen meedoen. De feestvreugde in de zaal stijgt tot het maximum. Juist op het moment dat het wel erg carnavalesk dreigt te worden bij 'Güero Canelo', kiest Calexico voor de moeilijke weg en eindigt het met het prachtige ingetogen 'The Vanishing Mind'. Juist deze eigenwijzigheid siert Burns en zijn kompanen. Na bijna twee uur en maar liefst 21(!) nummers is de koek op en trekken de bezoekers met een warm gevoel de koude nacht in.

Check dit album!