Mister and Mississippi @ Mezz 14-03

Toegevoegd op vrijdag 15 maart 2013, 13:27
Laatste update vrijdag 15 maart 2013, 14:06

Mister and Mississippi @ Mezz 14-03

Folkbands zijn hot en schieten als paddestoelen uit de grond. Verantwoordelijk voor deze recente folk-revival is Mumford and Sons met een paar gigantische hits en vele bands die volgden. De Nederlandse band Mister and Mississippi schaart zich ook onder dit genre maar laat gelukkig vanavond in Breda zien dat folk veel spannender kan zijn dan de mainstream gewend is van Mumford and Sons of (nog erger) Passenger.

Het optreden werd verplaatst van het Mezz Café (capaciteit 150 man) naar de grote zaal met als resultaat 450 betalende bezoekers. "De avond met de meest verkochte kaarten" vertelt zangeres Maxime Barlag trots. En gelukkig bestaat het publiek uit liefhebbers. Liefhebbers die weten dat folk breekbaar is en muisstil zijn wanneer 'Bon Vivant' gedurfd volledig onversterkt gebracht wordt.

Knappe samenzang

Mister and Mississippi, een viertal met één van de betere bandnamen van het jaar, bracht in januari het zelfgetitelde debuutalbum uit met elf bloedmooie nummers. In de Mezz openen ze met 'See Me', een langzame gedragen song met mooie uitwaaierende gitaren. Soms gaat het tempo, zoals bij 'Same Room, Different House', omhoog maar in een lager tempo is de band eigenlijk op zijn sterkst. Dan komt de knappe samenzang van Samgar Lemuël Jacobs en Maxime Barlag het beste tot zijn recht. Bowie's comeback-track 'Where Are We Now' krijgt een weinig verrassende maar geslaagde bewerking mee. De cover sluit perfect aan bij de rest van het songmateriaal.

Folk met sterke post-rock invloeden

Folk is natuurlijk de belangrijkste invloed maar Mister and Mississippi gooit hier af en toe een smaakvol post-rock sausje over heen. Juist dat, denk Sigur Rós en Bon Iver, zorgt voor de spanning die vaak ontbreekt bij vergelijkbare bands. Het opbouwende 'Circulate' is hier een sprekend voorbeeld van. Wel blijven de uitvoeringen van de nummers live natuurgetrouw aan het album en vallen er een paar valse noten te ontdekken tijdens 'Follow the Sun'. Maar dit zijn slechts de spreekwoordelijke puntjes op deen doen weinig af aan het puike optreden.

Met één album is het dan ook logisch dat de band na 'Northern Sky' na een uur het podium verlaat. Een meer dan geslaagde avond is de enige mogelijke conclusie.  Mister and Mississippi is oprecht dankbaar voor de massale opkomst van het publiek. Folk kan spannender zijn dan een akoestische gitaar bij een kampvuur, dat wordt vanavond duidelijk.