Ik Zie U Graag 2013: een afwisselende vrijdag

Toegevoegd op maandag 25 maart 2013, 12:22
Laatste update maandag 25 maart 2013, 12:33

Drie avonden lang is Breda het gezicht van het Belgenfestival van Nederland. Ik Zie U Graag biedt de mooiste, verrassendste bands uit de Belgische muziekscene. Bands die nog niet zijn opgepikt in Nederland en hier nog flink in populariteit kunnen groeien. Breda blijkt al jaren de poort naar Nederland voor Belgische bands. Op de eerste avond pronken onder andere Raketkanon en SX hoog op het affiche. Rockblog was erbij en deed verslag.

Dan San (foto) hebben de eer om het driedaagse festival te openen en dat doen ze met verve. Een fijne mix van folk en pop die af en toe flink uitgebouwd worden tot een stevig einde. Kenmerkend voor Dan San is de mooie samenzang die vanavond goed tot zijn recht komt in het Mezz Café. Referenties zijn er sterk naar onder andere Fleet Foxes maar Dan San kent zijn eigen stijl. Het stemgeluid van zanger Thomas Medard doet op momenten denken aan Marcus Mumford (& Sons) maar kent net wat meer een scherpe randje. Een geslaagde opening van het Belgenfestival.

Een staaltje bad programming vinden we vervolgens in de grote zaal waar Raketkanon onder leiding van Pieter-Paul Devos de trommelvliezen flink doet trillen. Het debuut RKTKN#1 verscheen vorig jaar en kende veelal lovende recensies. Gezien de rest van het programma is de programmering van Raketkanon een vreemde keuze. Sludge en hardcore zijn op dit festival flink in de minderheid en kan ook op weinig waardering rekening van het publiek. Gedurfd geprogrammeerd vanuit de organisatie maar dit pakt helaas wat minder goed uit. Raketkanon speelt de grote zaal vakkundig leeg.

Het gevolg is dat het bij Sir Yes Sir in het Mezz Café ontzettend druk is. Tijs Delbeke (ex-dEUS) presenteert zijn soloproject aan het Nederlandse publiek. Sir Yes Sir varieert van mooie popliedjes tot stevige rocksongs. De toevoeging van de tenorsax van Alban Sarens is een meer dan geslaagde. Sir Yes Sir mist alleen nog wel een beetje het eigen smoelwerk. Delbeke's stem onderscheidt te weinig en sommige nummers worden wel erg lang gerekt. Toch is duidelijk dat Delbeke een zeer ervaren muzikant is met genoeg potentie om Sir Yes Sir te laten groeien.

Het is aan SX om het grote podium af te sluiten.  Het sterke debuut 'Arche' kent een mix van indie en techno. Het drietal, met zangeres Stefanie Callebaut als stralend middelpunt, wordt live bijgestaan door een gigantische zilveren cirkel die we ook al terugvonden op de artwork van 'Arche'. Geopend wordt met de single 'Gold' met een prachtige opbouw naar een opzwepende beat. De aandacht van het publiek lijkt zich echter meer te richten op de verkrijgbare Belgische bieren en de meegereisde kompanen. Een tendens die we helaas meerdere avonden hebben moeten opmerken. SX trekt zich er weinig van aan en maakt de hoge verwachtingen meer dan waar.

De verslagen van zaterdag en zondag met onder meer The Bony King of Nowhere, Dez Mona en Flying Horseman volgen snel.