7Zuma7 & Candybar Planet @ Effenaar 21-10

Toegevoegd op dinsdag 25 oktober 2011, 15:33
Laatste update dinsdag 25 oktober 2011, 20:59

De Eindhovense Effenaar viert reeds heel het jaar de 40ste verjaardag. Dat werd onder andere vormgegeven door speciale sets van rockbands met internationale allure. Zo kwamen Fu Manchu, Motorpsycho en Queens of the Stone Age eerder dit jaar al langs. Bands die in het verleden de Effenaar vaker dan eens met een bezoek vereerden.

Daarbij kon natuurlijk het natuurlijk niet ontbreken om ook de grootste stoner- en rockhelden uit het eigen Eindhoven van weleer een plekje te gunnen in dit jubileum jaar. Met het vastleggen van de eenmalige reünie van niemand minder dan 7Zuma7 en het al even indrukwekkende Candybar Planet is een volle zaal dan ook gegarandeerd. De gemiddelde leeftijd van de bezoekers ligt aan de hoge kant, waaruit alleen maar blijkt dat er behoefte was aan een tripje terug in de tijd.

'Uit de riolen van Eindhoven' herleeft dus vanavond, maar niet zonder eerst lokaal nieuw talent een kans te geven op de bühne. De jonge locals van Radar Men From The Moon en Mozes And The Firstborn mogen de aftrap geven, maar het is overduidelijk dat het publiek toch vooral voor de oude helden komt.

Candybar Planet heeft met zanger/bassist Richard Plukker een belangrijke troef in handen. Zowel de baslijnen als de vocalen zijn indrukwekkend. Daarbij zijn de rollen van gitarist Murphy van Ooijen en drummer Koen Rijnbeek niet te onderschatten, maar het is toch Plukker die hier de vette stonershow steelt. Daar verandert ook het gastoptreden van oudgediende Van den Brink op gitaar niets aan. Het geluid is hard maar zuiver, waardoor de gemene en groovende stoner uitstekend uit de verf komt. Na afloop van de toegift, de stevig bewerkte Beatles cover ‘Helter Skelter’, krijgt de band dan ook een lang en welgemeend applaus.

Hoe de Effenaar het voor elkaar heeft gekregen is niet helemaal duidelijk, maar speciaal voor deze gelegeheid komt is 7Zuma7 de uitdaging aangegaan om een eenmalige reünie show te spelen. Frontman Jerry van Eijck is zelfs vanuit de Verenigde Staten overgekomen om dit niet te missen en er zijn nieuwe speciale typische 7zuma7 outfits aangemeten om de trip down memory lane te completeren.

Het geluid bij 7Zuma7 is bij aanvang met 'Shotgun' een stuk rommeliger afgesteld dat bij Candybar Planet het geval was. En dat komt de beleving niet helemaal te goede. Gelukkig trekt dat gedurende de show snel bij, al vallen dan juist de schoonheidsfoutjes van de band wat beter op. Maar daar maalt eigenlijk niemand om. 7Zuma7 geeft namelijk precies waar de Effenaar vanavond voor is gekomen: een dik 'rock and stoner roll' optreden, waarbij de riffs en solo’s je om de oren vliegen. Nummers als 'Mirrorman', 'Hot Stuff' en 'Diamonds 2000' hebben nog niets aan kracht verloren.

Samen met de show van Candybar Planet maakt 7Zuma7 op deze avond Eindhoven weer méér dan Rockcity waardig.