Machine Head + special guests @ 013 Tilburg 28-11

Toegevoegd op dinsdag 29 november 2011, 14:49
Laatste update dinsdag 29 november 2011, 20:34

Een uitverkochte grote zaal van 013 is vanavond de place to be. The Eighth Plague Tour komt langs met Machine Head als headliner. Zij nemen tevens erg interessante special guests mee; Darkest Hour, DevilDriver en Bring me The Horizon. Een ideale avond voor de echte (thrash) metalhead.

Darkest Hour & DevilDriver

Als opener speelt Darkest Hour voor een matig gevulde zaal. De oorzaak hiervan zal niet bij de band liggen, aangezien de melodische deathmetal muzikaal dik in orde is. Het is meer het erg vroege tijdstip van een doordeweekse dag die voor velen niet haalbaar lijkt. Waar het te vroeg lijkt voor een pit, weten enkele fanatiekelingen toch voor wat sfeer voor het podium te creƫren. Wanneer DevilDriver niet lang hierna het stokje overneemt, stroomt het publiek toch goed naar binnen. Ook deze band brengt een ruige vorm van deathmetal, met veel ruimte voor melodisch gitaarwerk. Dat DevilDriver meer in de smaak valt is af te leiden uit het grote aantal mensen in de moshpit die zich makkelijk laten opzwepen door volksmenner Dez Fafara.

Bring Me The Horizon

Wat vooraf al een vreemde eend in de bijt leek te zijn, wordt live bevestigd. De Britten van Bring Me The Horizon vallen met de gespeelde emo/metalcore erg uit de toon. De junioren van de avond krijgen de zaal niet mee. Dat frontman Oliver Sykes slecht bij stem is, -waardoor het typerende BMTH-geluid ontbreekt- draagt daar zeker aan bij. Als headliner van een eigen show, met het daarbij behorende publiek, hebben ze reeds bewezen dat ze een sterke live-act zijn. In deze omstandigheden scoort het gezelschap echter geen voldoende.

Machine Head

Deze avond draait toch echt duidelijk om Machine Head. Ook de publieksreacties maken duidelijk dat iedereen voor de hoofdact komt vanavond. Naast een soundcheck worden ook de posities van de spotlights gecontroleerd en worden de laatste aanpassingen aan de grote beamers gedaan: het perfectionisme van Machine Head zit 'm zelfs in deze details. Onder luid gejuich en het bekende Machine '"fucking" Head komen Rob Flynn en consorten het podium op, klaar voor een overdonderende en vooral snoeiharde trash set.

Het afgelopen jaar uitgekomen 'Unto The Locust' is zeer goed ontvangen. Gek is het dus niet dat bijna het gehele eerste uur om dit laatste wapenfeit draait. Naast nummers als 'Locust' en 'Darkness Within' komen ook tracks van albums Through The Ashes Of Empires (2003) en The Blackening (2007) voorbij. Na dit uur is het tijd voor het oudere werk met onder meer 'Ten Ton Hammer' en 'Old'. De old-school Machine Head fan krijgt strakke drumpatronen, snelle gitaarrifjes en dreunende basloopjes te verduren. Hier overheen schreeuwt en brult Flynn zijn wilde teksten, waarbij hij zijn vliegensvlugge vingers over de gitaarhals laat gaan.

Tijdens het toegift worden 'Halo' en bekendste nummer 'Davidian' uit de kast getrokken, waarbij het na twee uur een eind aan een strakke metalshow maakt. Dit, door videoprojecties ondersteunde, concert wordt gespeeld zoals het moet bij deze thrash: bruut en hard. Met de piep nog in de oren kan de conclusie worden getrokken dat Machine Head de huidige scene regeert, zowel op de plaat als in het live-circuit.

FOTO'S: De complete fotoreportage van deze avond is via deze link te vinden!