Amatorski @ Gebouw-T, Bergen op Zoom (18-dec)

Toegevoegd op donderdag 22 december 2011, 11:00
Laatste update donderdag 22 december 2011, 11:00

Amatorski is een Gentse post-rockband die begin dit jaar haar eerste studioalbum 'TBC' uitbracht en daarmee hoge ogen gooide. De finalist van de Humo Rock Rally in 2010 begint binnenkort met de 'Amatorski Film' tour waarin ze de Belgische stille filmklassieker 'Impatience' van Charles Dekeukeleire voorzien van een nieuwe soundtrack. Gebouw-T in het Brabantse Bergen op Zoom heeft vanavond de eer om de startlocatie te zijn van de tour.

Het viertal opent met het prachtige 'Soldier', tevens de openingstrack van 'TBC'. Voor het podium hangt een doorschijnend doek waar beelden op geprojecteerd worden. Doordat deze beelden ook op de achtergrond van het podium te zien zijn, ontstaat er een licht driedimensionaal effect waar de band zelf tussenstaat. Zangeres Inne Eysermans betovert met haar fluisterzang en prachtige pianospel. Percussionist Christophe Claeys valt direct op door zijn onconventionele drumspel waarin hij de nummers vaak opvult met allerlei belletjes.

Betoverende, dromerige liedjes

De film 'Impatience', die vooral bestaat uit vage zwart-wit beelden, wordt ondersteund door een driekwartier-durende score. Uit de beelden valt weinig op te maken, dus is er weinig samenhang met de film. Die samenhang zou dan moeten komen uit de soundtrack van Amatorski en dat lukt deels. Minutenlang wordt er doodstil geluisterd naar cellospel van Hilke Ros en piepende cymbals door een celloboog. Ook zorgt gitarist Sebastiaan Van Den Branden voor galmende gitaarmelodietjes en intieme samenzang met Eysermans. Puntje van kritiek is wel dat de soundtrack niet overal weet te boeien en de film daarvoor niet interessant genoeg is.

Na de soundtrack speelt Amatorski in dezelfde sfeer enkele pareltjes van het debuutalbum en de eerder verschenen EP. Nummers als 'Never Told' en '8 November' worden gehuld in nieuwe beelden van Stien De Vrieze. Het geeft een betoverend effect dat precies aansluit bij de dromerige liedjes. Eindigen doet de band met het bloedmooie 'Come Home', vergezeld van oude beelden van families.

Geslaagd muzikaal avondje

Amatorski blijft vanavond gemakkelijk overeind en toont lef door de lange duur van de nummers en de soundtrack. Ook al bleef de soundtrack bij 'Impatience' niet altijd boeien, de nummers van 'TBC' waren wel zeer overtuigend. Doordat de aankleding met behulp van de beelden dik in orde was, werd het publiek muisstil. Al met al een flinke hoeveelheid ingrediƫnten voor een geslaagd muzikaal avondje bij Gebouw-T.