Geike @ Mezz Breda 26-01

Toegevoegd op maandag 30 januari 2012, 10:52
Laatste update maandag 30 januari 2012, 10:52

Geike @ Mezz Breda 26-01

Geike Arnaert besloot om in 2008, na ruim tien jaar zangeres te zijn geweest bij de Belgische ambient-popgroep Hooverphonic, de band te verlaten. Ze ambieerde een solocarriere en bracht in afgelopen jaar haar debuut uit: 'For The Beauty Of Confusion' welke vol staat met gevoelige, grootse popliedjes waarbij elektronica niet geschuwd wordt. In een aardig gevulde zaal van de Mezz maakt vanavond Breda kennis met de Belgische schone.

De begeleidingsband start nog voordat Geike het podium betreedt 'You Don't Have To' in. Bij opkomst  van Geike valt op dat ze naast een excentrieke frontvrouw ook een uitstekende zangeres is. Door het vele backlight is de zangeres de eerste minuten echter nauwelijks zichtbaar. Al snel volgt de rauwe cover 'Dizzy With Wonder' van Anja Garbarek. Het toont gelijk de veelzijdigheid van Geike. Zonder enkel probleem schakelt ze tussen het rockende uitvoering van 'Blinded' naar het dromerige 'Icy'. En dat allemaal even overtuigend. Daarbij moet ook opgemerkt worden dat de begeleidingsband ontzettend strak speelt.

Waar Geike steeds blijft imponeren met haar prachtige stem, schort het nog wel eens aan het songmateriaal. Halverwege slaat de herhaling toe en wordt er te weinig gevarieerd in tempo. Het ontbreken van puntige refreinen is een gebrek en daarmee verslapt de aandacht van het publiek. Het contact met het publiek is er helaas ook nauwelijks en vaak onverstaanbaar. Dat is jammer want daardoor blijft de afstand in een intieme zaal zoals de Mezz tussen publiek en podium groot. Gelukkig weet ze de schade beperkt te houden door te eindigen met overtuigende uitvoeringen van het dansbare 'This Page' en bombastische 'In Gold'. In de toegift volgt het hoogtepunt met het door piano en viool gedragen '107 Windows'. Eigenlijk komt daar Geike's stem nog het beste tot zijn recht.

Het grote manco van Geike is vanavond het gebrek aan proper songmateriaal. Tekenend is dat de cover 'Dizzy With Wonder' tot een van de hoogepunten behoort. Geike overtuigt vanavond met haar stem en haar uitstekende begeleidingsband. Het schrijven van nieuw materiaal zou echter geen enkel probleem moeten zijn voor de talentvolle zangeres. Met deze gedachte zou een plaats op de Belgische (en Nederlandse) festivals niet misstaan.