Thin Lizzy & Vanderbuyst @ 013 , 08-02

Toegevoegd op vrijdag 10 februari 2012, 20:04
Laatste update vrijdag 10 februari 2012, 21:14

Thin Lizzy & Vanderbuyst @ 013 , 08-02

In de jaren zeventig kwamen hits als Jailbreak en The Boys Are Back In Town uit, welke tegenwoordig nog steeds in menig muziekdrager worden afgespeeld. De Ieren van Thin Lizzy zijn onder leiding van zanger, bassist en entertainer Phil Lynott tot de top van de rockbands geklommen. Hoewel Lynott alweer 26 jaar geleden het leven liet, treden overige leden Scott Gorham, Brian Downey en Darren Wharton nog steeds op als Thin Lizzy. Vanavond in 013 met 'ons eigen' Vanderbuyst als special guest.

Lange haren, leren jacks en spandex broeken

Hoewel de drie Nederlandse heren van Vanderbuyst uit een later decennia stammen, klinken de zeventiger jaren ook zwaar door in hun muziek. Een aanstekelijke mix van hardrock, New Wave of British Heavy Metal en een gezonde dosis Hair Metal, waarbij dan ook gedacht moet worden aan lange -natuurlijk op de maat meezwierende- haren, leren jacks en spandex broeken. Op de sterke riffjes en solo's is muzikaal absoluut niks af te dwingen, terwijl aan de podiumpresentatie nog gewerkt kan worden. Iets wat ook overslaat op de zaal; op een paar enthousiastelingen na lijkt Vanderbuyst niet goed door te dringen.

Wanneer de muziek langzaam weggedraaid wordt en het zaallicht dooft, klinkt er toch een flink applaus en gejuich. De led-lampjes vormen het welbekende Thin Lizzy logo boven het drumstel en er wordt zonder poespas begonnen aan een set vol greatest hits. Naast de drie originele muzikanten spelen Damon Johnson(Alice Cooper) op gitaar, Marco Mendoza(Whitesnake) op bass en voorziet The Almighty Ricky Warwick zowel zang als gitaar. Met zoveel ervaring op het podium en bekende hits in het repertoire kan er bijna niets mis gaan..

Vergane glorie

Originele gitaarsolo's vol gevoel en overgave zorgen dat de gitaristen vanavond een dikke voldoende verdienen, de speelse vertoning van bassist Mendoza idem. Toetsenist Wharton bouwt met symfonische tonen mee aan het typerende Thin Lizzy geluid, maar laat tijdens Still In Love With You horen ook over een prachtige stem te beschikken, welke u recensent zelfs kippenvel bezorgt.

Als we het over de drums en zang hebben belanden we op een kritiek punt. Waar soms niet geheel maat wordt gehouden, is de solo van Downey er geen om in te lijsten. Zanger Warwick is een podiumbeest en staat zichtbaar te genieten op het podium. Misschien juist wel iets té, aangezien meerdere malen een zin wordt weggelaten.. of vergeten(?).

Natuurlijk komen de hits als Jailbreak, Whiskey In The Jar, The Boys Are Back In Town en Rosalie voorbij en juist dat zijn de nummers waar de show op overeind blijft. Voor de fans een prima avond uit, voor een neutrale muziekliefhebber een lichte tegenvaller. Hoewel het publiek niet helemaal los kwam, is het Vanderbuyst die vanavond de grote winnaar genoemd mag worden.

De fotoreportage van Sandra Leijtens kan je hier terugvinden.