Moss @ Gebouw-T (09-03)

Toegevoegd op maandag 12 maart 2012, 12:23
Laatste update maandag 12 maart 2012, 12:23

Moss @ Gebouw-T (09-03)

Het Amsterdamse Moss timmert de laatste jaren op zijn zachtst gezegd aardig aan de weg. Frontman Marien Dorleijn is volgens muziekblad Oor het grootste popmuzikale genie van dit moment en de nieuwe plaat 'Ornaments' krijgt louter positieve recensies. Ondanks al dit positivisme is Gebouw-T in Bergen op Zoom vanavond niet uitverkocht. Toch zijn er genoeg muziekliefhebbers aanwezig en is de zaal goedgevuld.

Hospital Bombers

Hospital Bombers mogen het voorprogramma verzorgen. De band, tevens uit Amsterdam, heeft begin dit jaar 'At Budokan' uitgebracht. Het zit de Hospital Bombers  vanavond echter niet mee: technische problemen teisteren het optreden vanaf de eerste minuut. Zo valt er achtereenvolgens een gitaar en bas weg. Tussen het technische gestuntel door horen we zeer prettige nummers waarvan ' When The Cows Come Home' en 'Butterflies' er het meeste uitspringen.

Moss opent gedurfd

Gedurfd opent Moss met 'Ornaments', de experimentele afsluiter van de laatste plaat. Niet de meest toegankelijke opener, maar het toont wel gelijk dat Moss vanavond niet voor de gemakkelijke weg kiest. Gevolgd door 'Spellbound' staat het eerste half uur vrijwel volledig in het teken van het album 'Ornaments'. Daarna wisselt de band oud en nieuw materiaal af, met onder meer het fijne 'I Like The Chemistry'. Dat Moss anno 2012 meer gebruik maakt van synths blijkt live ook goed te werken. De bekende samenzang is overigens, ondanks het vertrek van Bob Gibson, nog steeds veelvuldig aanwezig en weinig in kracht ingeboet.

De muziek laten spreken

Drummer Finn Kruyning is de stille kracht van Moss. Onder aanvoering van Marien Dorleijn tilt hij de nummers met zijn aanstekelijke drums live naar een hoger niveau. Dit komt goed tot uiting in een overtuigende uitvoering van 'Almost A Year'. Achteloos lijkt Moss de ene naar de andere rake popsong uit de mouw te schudden. Het zegt veel over de kwaliteit van het materiaal dat vanavond 'Ornaments' volledig voorbij komt en dat ook 'Never Be Scared / Don't Be A Hero' sterk vertegenwoordigd is. Moss houdt overigens weinig van 'audience participation' en zo is de communicatie met het publiek minimaal. De Amsterdammers laten liever hun muziek spreken en dat neemt het publiek graag voor lief. Het laatste nummer van de reguliere set is 'Tiny Love' en behoort met zijn ingetogen uitvoering tot een van de hoogtepunten van het concert.

Anderhalf uur op topniveau

In de toegift schotelt Moss het publiek nog drie nummers van doorbraakplaat 'Never Be Scared / Don't Be A Hero' voor waaronder publieksfavoriet 'I Apologise'. Ook het prachtige 'Apparatos' komt voorbij en Moss sluit af met 'Silent Hill' welke flink wordt uitgebouwd. Na een kleine anderhalf uur keert het publiek met een brede glimlach huiswaarts. Als Moss dit niveau kan vasthouden komt het met de populariteit en de uitverkochte poppodia helemaal goed. Moss is live net zo'n genot als op de plaat en behoort hiermee tot een van de beste alternatieve bands van Nederland.