The Machine LP Release @ 013, 24-03

Toegevoegd op zondag 25 maart 2012, 21:13
Laatste update zondag 25 maart 2012, 21:13

The Machine LP Release @ 013, 24-03

Vorige week kon je in ons interview met gitarist/zanger David al lezen dat er een nieuw album zou worden gepresenteerd. Vanavond was het in 013 dan zover, de albumpresentatie van Nederlandse stonertrots The Machine. Het tot Calmer Than You Are gedoopte plaatje zal integraal gespeeld worden, gevolgd door nog wat reguliere nummers.

Als support zal Monomyth de avond openen. Een band die in eerste instantie geen lampje zal laten branden, aangezien vanavond het live-debut van de mannen is. De band heeft onder andere Sander Evers (ex-35007/ex-Gomer Pyle) en Selwyn Slop (ex-Incense/ex-Lucid) in de gelederen en maakt een instrumentaal mengseltje van uiterst zweverige, psychedelische stoner. De set duurt helaas maar een half uurtje, maar was zeker volgens het cliché kort maar krachtig..

Tijdens de korte ombouw worden er stokjes wierook aangestoken en komt er een lavalamp tevoorschijn. Als de bandleden opkomen verandert de blanke achtergrond dankzij psychedelische projecties in een extra decorstuk. De band heeft ervoor gekozen het album gewoon in volgorde te spelen en begint zonder aarzeling aan het afwisselende Moonward. Ook op het podium kennen de nummers een aangename afwisseling tussen meevoerende ritmes, gepiel op gitaar en de spacey zanglijnen en net als op plaat mogen de nummers de nodige minuten in beslag nemen.

In een uur speeltijd komen de zeven nummers van het nieuwe album voorbij, waarbij de opzwepende opbouw van Stooch en het twaalf minuten durende Sphere(..Or Kneiter) het meest weten te overtuigen. Hierna komt nog wat ouder werk voorbij, wat minder raggen en beuken is, maar meer langdradige psychedelische spinsels bevat. Een mooi einde van alweer een vierde albumpresentatie van The Machine. Overigens is dit album niet alleen op cd, maar ook op vinyl verkrijgbaar.. voor de échte liefhebbers.