Steven Wilson @ 013 Tilburg 02-05

Toegevoegd op zaterdag 5 mei 2012, 13:35
Laatste update zaterdag 5 mei 2012, 13:47
Geschreven door Jos

Steven Wilson @ 013 Tilburg 02-05

Steven Wilson is een man die geen aankondiging meer nodig heeft. Dit zeer veelzijdig muzikale talent zit nooit stil en is een grote naam in de progrock wereld. Vanavond is de heer Wilson dan ook weer te zien in het Tilburgse 013, een plek waar hij aangeeft graag te komen. Op het moment dat ik de zaal in stap is de sfeer meteen te proeven. Een groot doek hangt voor het podium, waarop verschillende typerende beelden worden geprojecteerd. De muziek op de achtergrond is een mooie sfeer opbouw voor de rest van de avond. (klik hier voor de fotoreportage)

stevenw2

Als Steven Wilson met zijn band stipt om half negen begint met het nummer No Twilight Within the Courts of the Sun zit de sfeer er direct in. De band staat achter het doorzichtige doek te spelen, waar ondertussen verschillende projecties op langs komen. De beelden laten de sfeer van de muziek extra spreken en zijn alles behalve storend. Na het vierde nummer valt het doek naar beneden en gaat de projectie op de achtergrond verder. Dit belooft een prachtige avond te worden van hoog niveau.

Steven Wilson laat weten er erg veel zin in te hebben ondanks dat hij ziek is. Dit is alles behalve te merken als de band verder speelt. De muziek klinkt geweldig en wordt strak gedirigeerd door Wilson. Naast het zeer strakke werk is er tijd voor een grapje en contact met het publiek. Wilson lijkt toch even verbaast als er opeens een BH op het podium wordt gegooid. Er worden een aantal grappen over gemaakt en daarna speelt de band weer magistraal door.

Nummers zoals Postcard, Remainder The Black Dog, Deform To Form A Star en Like Dust I Have Cleared From My Eye komen geweldig over in de zaal. Steven Wilson laat ook het nieuwe nummer Luminol horen dat zal komen te staan op zijn nieuwe album dat volgend jaar uit zal komen. De band laat als laatste nummer het 23 minuten durende nummer Raider II horen dat tot het einde de zaal blijft boeien. Na even de zaal verlaten te hebben en een daverend applaus te hebben ontvangen komt de band toch nog terug voor het laatste nummer Get All That You Deserve.

steven3

Na twee uur gespeeld te hebben zit het er dan toch helaas op. De zaal geeft een groots applaus voor Steven Wilson en zijn band. Het is een memorabele avond die zeer veel indruk heeft achter gelaten. De show was zeer strak en de achtergrond beelden liepen synchroon aan de muziek.  Zeer voldaan en onder de indruk verlaat ik de zaal. Steven Wilson heeft alle verwachtingen die ik had meer dan waar gemaakt. Als ik dit concert een cijfer moet geven kan ik eigenlijk niet lager dan een 9 geven. Steven Wilson is een muzikaal wonden en een aanrader voor elke progrock liefhebber.