Review: Papa Roach Time for Annihilation

Toegevoegd op woensdag 1 september 2010, 13:22
Laatste update woensdag 1 september 2010, 13:22
Geschreven door Jos

Het nieuwe album van Papa Roach genaamd  'Time for Annihilation' ligt sinds 31 augustus in de winkel. Het album heeft 5 nieuwe tracks, en maar liefst 9 live nummers. Om heel eerlijk te zijn was ik wat huiverig voor dit album omdat het vooral uit live nummers bestaat. Zelf ben ik normaal geen fan van live muziek op cd, want ik heb het gevoel dat het vaak niet helemaal het gevoel overbrengt waar je bij een live concert op getrakteerd wordt.

Als dit album voor het eerst uit de speakers komt knallen klinkt het weer heerlijk als van-ouds. Heel erg vernieuwend is het niet, maar je weet wat ze zeggen: Never change a winning team! Het album begint met 'Burn'. Dit is een goede opbouwer voor het album: Niet te druk, niet te rustig maar wel typisch Papa Roach. Toch heerst het gevoel dat ze beter een live versie hiervan hadden kunnen opnemen, omdat je toch een beetje de kracht achter het nummer mist.

Na de eerste track volgt 'One Track Mind'. Een wat harder nummer, met een krachtigere sound dan 'Burn'. Hier merk je dat de muziek wat meer begint te leven, en het ook duidelijk wat meer pit heeft. 'Kick In The Teeth' begint verrassend, maar niet helemaal in de huidige stijl van Papa Roach. De eerste paar seconden hadden misschien wel van een band als Muse kunnen zijn. Die gedachten verdwijnen echter zeer snel zodra frontman Jacoby begint te zingen. Dit is echt een fijn nummer, dat live geweldig moet zijn. Het blijft heerlijk in je hoofd hangen, en is misschien wel het leukste nummer van het album.

Na dit genot komt 'No Matter What' met een rustige golf van tonen langs varen. Dit is zeer verrassend doordat dit opeens heel rustig is. Een rustige manier die eigenlijk niet echt bekend is bij Papa Roach, maar absoluut niet vervelend klinkt. Ze laten hier duidelijk zien dat ook rustigere muziek ze erg goed ligt. Last but not least is 'Enemy' ook dit klinkt heerlijk in de oren en is een mooie afsluiter van de vijf nieuwe nummers.

Het nieuwe materiaal is zeker geslaagd en vormt goed begin van een heerlijk album, maar nu komt het stuk waar ik bang voor was: Het live gedeelte.

Gelukkig worden al snel mijn vooroordelen weg genomen. Met titels als 'Getting Away with Murder', '...to be Loved', 'Scars'en 'Between Angels and Insects' is dit een perfecte samenvatting. Dit album laat in het live gedeelte precies horen hoe de live concerten zijn. Je hoort het publiek lekker mee doen en de sfeer is goed te proeven, en dat terwijl je er niet eens bij staat.

Wat helaas ook op valt is de laatste track. Het paradepaardje, grote doorbraak en hitsingle 'Last Resort'. In verhouding tot de andere live tracks is deze niet zo overtuigend. Dit is storend, want laten we eerlijk wezen: Als je grootste hit, waar je bekend door bent geworden, niet knalt op je live album dan is dat toch wel een enorme domper. Dit is helaas een sombere afsluiter van een album wat juist zo lekker klonk.

Ook is het ontbreken van live opnames van gouwe ouwe Papa Roach klappers als 'Infest', 'Dead Cell', 'Broken Home' en 'Blood Brothers' een gemis op dit album. Ken je de band vanaf hun doorbraak-album Infest, dan kan het je niet ontgaan zijn dat slechts Last Resort is overgebleven.

Afgezien van het teleurstellende einde en het ontbreken van oude knallers, is het album verrassend kwalitatief goed uit de verf gekomen. Dit is een album die je als fan zeker in je verzameling moet hebben. Als je eens bij een concert bent geweest geeft dit je weer dat heerlijke gevoel van vorige keer terug.

Ben je nog nooit bij een live concert van Papa Roach geweest? Ook dan moet je deze live verzamelaar zeker halen en daarna als de sodemieter kaartjes gaan kopen voor een Papa Roach concert.

Papa Roach speelde dit jaar eerder al op onder meer de Zwarte Cross en in de Melkweg in Amsterdam.

De band zal 2 december terugkeren naar Nederland en het podium delen met Disturbed, Buckcherry en Halestorm in de Heineken Music Hall. Tickets zijn hier verkrijgbaar via Ticketmaster.