Review: Oceansize - Self-Preserved While The Bodies Float Up

Toegevoegd op donderdag 9 september 2010, 14:17
Laatste update donderdag 9 september 2010, 14:22
Geschreven door Charon

Met hun nieuwe album 'Self-Preserved While The Bodies Float Up' zullen de vijf bandleden van Oceansize niemand die oudere albums van deze band kent, erg verrassen. Dit hoeft natuurlijk helemaal niet negatief te zijn. Oceansize is een band waarvan je de albums vaker moet beluisteren om er een mening over te kunnen vormen, en zelfs dan is het erg moeilijk deze samen te vatten. Elke keer als je deze plaat luistert, denk je er anders over en beleef je de nummers anders. Het is een rit door de nummers heen en iedere keer beland je ergens anders.

Het album begint met 'Part Cardiac', een redelijk heftig nummer om mee te beginnen, waardoor de band zorgt dat je meteen een bepaald gevoel krijgt wat betreft deze plaat. Je wordt meegesleurd door de stem van Mike Vennart en de instrumenten helpen je je koers te bepalen. Voor je het weet is het tweede nummer, 'Superimposer' al begonnen. Deze begint met harde drums en gitaar geluiden, maar wordt steeds melodieuzer. De vocals zijn een stuk rustiger dan het eerste nummer, waardoor je voor je gevoel een beetje op rust kunt komen. Al zijn de snelle drums en het heftige gitaarspel het hele nummer te horen.

Het derde nummer, 'Build Us A Rocket Then...' is weer wat heftiger qua vocals en instrumenten. Wat dan weer over gaat in het redelijk rustige nummer 'Oscar Acceptance Speech'. In het begin heeft de piano een grote rol, en dat is weer eens wat anders dan dat voornamelijk de gitaar en drums op de voorgrond stonden in voorgaande nummers. Doordat 'Oscar Acceptance Speech' ruim acht minuten duurt, merk je de overgang naar Oceansize's rustigere kant al in dit nummer. De kant die ik persoonlijk heerlijk vind. Terwijl het nummer begint met piano en drums, eindigt het met piano en strijkers. Een combinatie waar ik zelf altijd heerlijk op weg kan dromen.

De nummers 'Ransoms' en 'A Penny's Weight' zijn ook zo lekker dromerig. Heerlijk meeslepende melodieën, en de fijne, in deze nummers rustige, stem van Mike Vennart. Deze combinatie laat je mee zweven op de muziek en brengen je, alsof het niks is, in een totaal andere gemoedstoestand.

'Silent/transparent' schudt je weer een beetje wakker, zodat je de steeds snellere drums en het gitaarspel van 'It's My Tail And I'll Chase It If I Want To' weer helemaal aan kunt. Dit nummer begint rustig, maar wordt steeds wilder. Als het nummer ongeveer op de helft is komen er ook nog snel uitgesproken teksten uit, wat zelfs een beetje lijkt op melodieuze rap in plaats van zang - met het refrein als uitzondering.

'Pine' is dan weer een nummer waar Mike op een zachte manier zijn woorden uit spreekt, alsof hij een verhaal vertelt, en dit klinkt heerlijk in combinatie met het rustige gitaarspel en de voorzichtige drums op de achtergrond. Tot slot het nummer 'Superimposer', welke een einde maakt aan deze heerlijke trip door het album heen. Het nummer begint muzikaal rustig, maar wordt instrumentaal steeds krachtiger. Wat mij doet denken aan Pink Floyd. En dat kan natuurlijk niet anders dan positief zijn.

Muzikaal vind ik deze band en dit album onwijs sterk. Ze hebben afwisselende melodieën en het klinkt allemaal erg strak. Ik moet bekennen dat ik bij Oceansize vaak meer door de muziek geraakt wordt dan door de lyrics. Ik let meer op de muzikale stukken dan wat er precies gezongen en/of bedoeld wordt. Of dat positief of negatief is, ik heb geen idee.. maar de hele rit vind ik heerlijk.

Ik zou zeggen, luister deze plaat een keer in het donker. Als je in bed ligt of op de bank zit en verder niks aan het doen bent. Ik durf je bijna te verzekeren dat je, met een beetje creativiteit, een heel verhaal verzint bij het horen van deze plaat. En als je hem de volgende keer luistert, is het hele verhaal veranderd. Dat is wat Oceansize met je doet. Het sleurt je mee op een reis en maakt je hun muziek elke keer dat je het hoort, anders beleven.

Oceansize is in Nederland te zien op:

9  oktober in Bibelot, Dordrecht (12,50 ex. servicekosten)
10 oktober in Doornroosje in Nijmegen (14 euro ex. servicekosten)