Review: Serj Tankian - Imperfect Harmonies

Toegevoegd op woensdag 22 september 2010, 09:20
Laatste update woensdag 22 september 2010, 09:20

Een gecomponeerd manifest waar klanken het laatste woord hebben; zo laat het nieuwe album van Serj Tankian zich omschrijven. Imperfect Harmonies is een grenzeloos kunstwerk waar virtuositeit op tekstueel en muzikaal gebied een innige verstrengeling teweeg brengt.

Het debuutalbum Elect the Dead bleek de overgang te zijn naar een gevoeligere plaat waarin de kunstenaar in Tankian een artistieke extase ondergaat. Met Imperfect Harmonies bewijst de virtuoos over een veelzijdig muzikaal intellect te beschikken. De gruntende pogoprofeet van System of a Down is gecoconeerd tot een breekbare toonkunstenaar en poëet. Klassieke muziek domineert de plaat in tegenstelling tot de vuige gitaarrock van Tankian’s oude band, die – anders dan op Tankian’s debutalbum Elect the Dead – wordt geschuwd.

De boodschap van solidariteit, vrede, vrijheid en anti-globalisering die System of a Down heeft uitgedragen is na de adoptie door Elect the Dead niet teloor gegaan. Nummers als Left of Center en Reconstructive Demonstrations tonen dat het maatschappelijke vuur in de John Lennon van Armenië nog steeds brand. Een traditioneel item is de genocide op Tankian’s voorvaderen van 1915 ter sprake gebracht. Ditmaal wordt de zaak subtiel vermeld in het nummer Yes, It’s Genocide.

Imperfect Harmonies resulteert in een intellectuele opus die zijn muzikale voorganger overstijgt. De transformatie die Tankian ondergaat van metalmaestro tot classicus lijkt een evolutionair hoogtepunt te hebben bereikt. Zolang Serj Tankian zijn experimentele expeditie blijft doorzetten, mag een reünie van System of a Down uitblijven.