Review: Volbeat - Beyond Hell / Above Heaven

Toegevoegd op donderdag 28 oktober 2010, 19:39
Laatste update donderdag 28 oktober 2010, 19:39
Geschreven door Jos

Het gaat goed met de Deense band Volbeat. De band lijkt momenteel heel snel te ontwikkelen naar één van de grotere namen binnen het genre. Ze mochten met AC/DC en Metallica mee touren en ook de concerten in Nederland waren in no-time uitverkocht. Na al het touren kwam er al snel een nieuw album genaamd Beyond Hell / Above Heaven. Het vierde album van Volbeat is een feit en het is een heerlijk luistergenot.

Het album begint meteen oud en vertrouwd.  The Mirror And The Ripper klinkt een beetje zoals het vorige album Guitar Gansters And Cadillac Blood. Dit was een beetje schrikken omdat het gevoel van herhaling me wel een beetje besprong. Gelukkig werd alles snel duidelijk: Deze track is een vervolg op het vorige album, samen met 7 shots. 7 shots is een heerlijk nummer met hulp van gastgitarist Michael Denner (Mercyful Fate, Demonica) en zanger Mille Petrozza (Kreator). Dit is een heerlijke combinatie en het refrein klinkt hier door extra krachtig. Het begin heeft een Johny Cash invloed en is een leuke toevoeging. Dit pakt net zo lekker uit als het in het verleden deed bij Sad Man's Tongue.

Het nummer Heaven Nor Hell heeft een leuke vernieuwende factor. Er wordt namelijk voor het eerst een mond harmonica in een Volbeat track gebruikt. Dit is een zeer geslaagd extraatje dat ik graag nog eens terug zou horen. Samen met Fallen (de eerste single van dit album) zijn dit de meest mainstream nummers.

Voor de mensen die meer van het harde werk van Volbeat houden is er ook plek op het album. Het nummer Who They Are heeft heerlijke gitaar rifjes die me eigenlijk een beetje aan Metallica en Avenged Sevenfold doen denken. Dit verdwijnt zodra de zanger Michael begint met zijn vocals. Het hardere materiaal klinkt super wanneer het zo hard mogelijk uit de speakers komt knallen.

Evelyn is de grootste tegenvaller. Dit nummer is gemaakt met Barney van Napalm Death. Dit zal vast voor mensen die van Napalm Death houden een geweldige combo met Volbeat zijn, maar het klinkt onverstaanbaar en het enige wat er te verstaan is zijn de delen die door Michael zelf gezongen zijn. Toch jammer want ik denk dat dit soort combo's met andere metalzangers best goed uit de verf kunnen komen.

Er is één nummer op het album die niet helemaal nieuw is, omdat deze al een tijdje geleden is uitgebracht en dat is: A Warrior's Call. Deze is speciaal opgedragen voor de Deense boks-kampioen Mikkel Kessler. Deze track hadden ze tussen de albums uitgebracht, maar gelukkig alsnog op dit album gezet. Niet echt iets nieuws dus maar wel een plekje waard.

Al met al maakt Volbeat weer een prima album, misschien softer dan normaal, maar toch geeft het weer een heerlijk gevoel. De vrolijkheid springt ervan af met nummers als 16 dollars en het is opvallend dat Magic Zone en Being 1 worden opgedragen aan de vrouw van de frontman.

De tekst van de laatste track Thanks is een leuke bedoeling, hier bedankt de band al zijn fans voor het supporten van Volbeat. Een leuk gebaar en zeker een leuke afsluiter voor een concert, maar niet een knallend einde van het album.

Toch moet de band oppassen dat ze niet nog veel 'softer' worden met de muziek, omdat ze dan toch hun specialiteit laten varen. Beyond Hell / Above heaven is een prima album en zeker een aanrader voor de Volbeat fans.

Wij kunnen in ieder geval niet wachten op het uitverkochte concert van Volbeat op woensdag 10 november in de Heineken Music Hall!

Tracklist:

01. The Mirror And The Ripper