Monster Magnet @ Effenaar 16/11

Toegevoegd op woensdag 17 november 2010, 11:47
Laatste update zaterdag 20 november 2010, 20:21

Monster Magnet @ Effenaar 16/11

De Effenaar en Monster Magnet is een succesvolle combinatie. Voor het derde jaar op rij zijn de amerikaanse spacerockers in de Eindhovense popzaal te gast. Dit keer met een nieuwe langspeler op zak, waaruit blijkt dat Dave Wyndorf en consorten weer helemaal op de goede weg terug zijn. In 2007 had de band een flinke dip na de overdosis van Wyndorf. Op de daarop volgende plaat ‘4-way Diablo’ leek dit voorval nog behoorlijk door te werken gezien de wisselvalligheid van die plaat. Op het nieuwe ‘Mastermind’ (lees hier het Rockblog albumreview) is daarvan niets meer te merken en (space)rockt de band als vanouds en dat is meer dan een goede reden om vanavond het enige optreden in nederland te bezoeken.

Bij de aftrap door Seventh Void blijken nog maar weinig anderen deze gedachte ook te hebben. De zaal oogt nog behoorlijk leeg voor de band met twee oud-leden van Type O Negative in de gelederen: zanger gitarist Kenny Hickey en drummer Johnny Kelly. Na het overlijden van Type O frontman Peter Steele hebben deze mannen de draad opgepakt met wat voorheen hun hobby projectje was. De band is opgericht in 2003 en staat op het punt om na het debuut uit 2009 (Heaven is Gone) een nieuw album uit te brengen. Het is gezien de ervaring van deze mannen natuurlijk niet verrassend dat deze band live weet wat ze doen. Het geluid is goed en de songs klinken overtuigend. Een mix van rock, doom, stoner met een vleugje metal, waarbij de zang van Kenny regelmatig aan Ozzy doet denken. De stijl refereert sowieso regelmatig aan Black Sabbath. Tijdens het voorlaatste nummer komt met Type O’s ”World Coming Down” een kleine ode aan Steele voorbij. Overtuigende set.

Inmiddels is de Effenaar gelukkig wel behoorlijk goed volgelopen als Monster Magnet op het punt staat om te beginnen. Opper spacerocker (en enig overgebleven oorspronkelijk bandlid) Dave Wyndorf heeft er behoorlijk wat kilootjes bij gekregen de afgelopen jaren en doet het duidelijk wat rustiger aan dan in zijn early years. Hij heeft veel aandacht voor zijn gitaar en het rekje met effectenpedalen, waardoor hij regelmatig met zijn rug naar het publiek staat. Het komt de zorgvuldigheid in de nummers ten goede, maar hierdoor verliest de band toch ook wel wat aan power en amusementswaarde. Ook is het opvallend dat -vooral vooraan- de zang van Dave niet altijd even goed te horen is. De rest van de band is lekker op dreef met een extra vermelding voor de stampende bassist die met erg veel power speelt. De setlist bestaat zoals verwacht uit een mix van oud en nieuw werk. Het nieuwe Mastermind is goed vertegenwoordigd met nummers als Dig that hole (erg lekker live), Gods & Punks, Hallucination Bomb en Mastermind. De band werkt zich geroutineerd en kundig door de set van zo'n 1 1/2 uur heen. Zoals verwacht gaat de zaal naar het einde toe pas echt uit zijn dak bij de krakers ‘Powertrip’ en ‘Spacelord’. Dit zijn en blijven toch echt onbetwist de prijsnummers van deze band.

Monster Magnet is heden ten dage een band met voldoende kwaliteit om een avondje stoner-, space- en hardrock liefhebbers van de straat te houden. In dit genre zijn ze met recht nog altijd een uniek band, maar echt legendarisch wordt het deze avond in de Effenaar zeker niet. Het heilige vuur bij Wyndorf brandt nog, maar net op een iets te laag pitje om echt een overweldigende indruk te kunnen maken.