Review: Cold War Kids - Mine Is Yours

Toegevoegd op vrijdag 7 januari 2011, 02:41
Laatste update vrijdag 7 januari 2011, 16:44

Review: Cold War Kids - Mine Is Yours

Op 24 Januari komt Cold War Kids met een gloednieuw album genaamd Mine Is Yours. Dit is hun 3de studio-album tot nu toe. De band maakte gebruik van Jacquire King die alreeds heeft samengewerkt met o.a. Kings Of Leon, Tom Waits en Modest Mouse.

3 maanden deed de band erover om Mine Is Yours op te nemen en dat deden ze in Nashville, TN en Los Angeles, CA. Het resultaat mag er zeker zijn. 11 songs met betere lyrics dan hun vorige album Loyalty To Loyalty. Dat komt doordat leadsinger Nathan Willet het op een andere manier deed, hij ging veel persoonlijker en intiemer te werk en dat merk je in bijna elke song op dit album.

De single Mine Is Yours zorgt voor een sterk begin op het gelijknamige album. Een opbouwende song die wel erg vergelijkbaar is met enkele songs van Kings Of Leon. De titel zegt al genoeg waar het lied over gaat, en het brengt met een catchy tekst meteen een glimlach op je gezicht.

Louder Than Ever begint veel ruiger en dat past ook alweer eens bij de titel van de song. De drummer gaat hier met de eer lopen en er is ook alweer een catchy tekst die je bijna meteen kan meezingen. Ik denk dat dit een hele leuke song is die live veel aandacht zal trekken. Royal Blue heeft de trillingen in de stem van de leadsinger en dat is wat ik persoonlijk geweldig vind aan Cold War Kids. Je hebt meteen hetzelfde gevoel dan dat van de zanger. Stil zal je er van worden als je deze voor de eerste keer hoort.

Finally Begin zou ik klasseren tussen Kings Of Leon en Snow Patrol, geen idee waarom ik hier Cold War Kids met Snow Patrol vergelijk maar de song heeft iets waardoor ik meteen met men gedachten daar was. De band heeft met dit album iets geweldigs bereikt en ik kan nu al zeggen dat het hun beste album (tot nu toe) is. Out Of The Wilderness en Skip The Charades zijn beide typische Cold War Kids songs die bij vele in de smaak zullen vallen door de geweldige lyrics die veel persoonlijker zijn dan gewoonlijk. Perfecte moment om die troef te spelen jongens!

Sensitive Kid is mijn favoriete song van dit album omdat het niet te vergelijken is met de andere songs. Een geweldig begin met een ook geweldige beat. Zeer hoge noten haalt Nathan Willet hier zonder problemen. Weinig tempo in ddit nummer maar dit stoort mij helemaal niet, en dit is ook wat Sensitive Kid zo goed maakt. De piano die heel af en toe gebruikt wordt, is ook perfect getimed en maakt het nog net iets beter.

Met Bulldozer had ik een heel ander nummer verwacht dan ik te horen kreeg. Zeer triestig en traag met enkele versnellingen wat dit nummer meer reëel deed overkomen. Bulldozer ran right over us en dat deed hij zeker. Broken Open maakt je weer happy vanaf de eerste noot die gespeeld wordt. Dit is ook zo'n song die een glimlach op de meerderheid van het publiek zal toveren bij een live-optreden van de band. Met Cold Toes brengt de band ook weer wat meer variatie op het album. Soul Punk zou de juiste benaming zijn voor dit nummer, de soul overheerst maar toch schuilt er een beetje punk ergens in het nummer.

Upside Down is de afsluiter van het album en mag zeker niet vergeten worden. De drummer mag hier ook een schouderklopje krijgen van mij, want wat een prestatie alweer. De basgitaar komt hier ook met een grote en belangrijke rol. Doet me alweer eens denken aan Kings Of Leon en dat is volgens mij dan wel ergens te danken aan hun producer Jacquire King.

Mijn besluit: beste album van Cold War Kids tot nu toe en een mooie toevoeging aan een alreeds mooi parcour dat ze afgelegd hebben. Dit album had in men lijstje van top albums van 2010 kunnen staan als ze net iets eerder met dit album kwamen. Wie weet maken ze nog wel kans om in dat lijstje van 2011 terecht te komen.

Tracklist:

Mine Is Yours
Louder Than Ever