Review: ...And You Will Know Us by the Trail of Dead - Tao Of Dead

Toegevoegd op donderdag 13 januari 2011, 04:19
Laatste update donderdag 13 januari 2011, 20:38

Tao Of Dead is ondertussen al het 7de album van ...And You Will Know Us by the Trail of Dead, een indie band die de laatste jaren een stevige indruk maakt op de zomerfestivals. Ook touren ze overal ter wereld op kleine en grote podia.

Dit jaar nog te zien op 31 Maart in Melkweg, Amsterdam en op 2 April in Ancienne Belgique, Brussel. Daar zullen ze hun komende album Tao Of Dead komen voorstellen. Je zal wel merken dat Melkweg en AB niet de minste podia zijn, dus verwacht je maar aan een mooi groot publiek. Zeker een aanrader voor iedereen.

Met Tao Of Dead horen we invloeden van Kraftwerk, Rush, Pink Floyd en nog wel enkele andere als je even goed oplet. ToD is een album waar je niet echt veel over kunt vertellen. Er is die typische sound die alleen ...And You Will Know Us by the Trail of Dead kan teweegbrengen. Indie maar toch met een vleugje experimental elektronica, dat is wat deze band telkens weer sterk maakt bij het uitbrengen van een nieuw album. Die manier van brengen maakt hen anders in de muziekwereld.

Tao Of Dead zal uitkomen op 7 Februari en doet het dan ook hopelijk zeer goed, want ik wil nog meer van deze band te horen krijgen. Trail Of Dead blijft telkens verrassen met een gloednieuw album. Na 16 jaar aanwezig te zijn, zijn ze nog steeds origineel en zal de band ook niet gaan vervelen. Wie houdt van stevig gitaarwerk, sterke lyrics, experimentele drums gemengd met de krachtige stemmen van lead-zangers Conrad Keely en soms Jason Reece die ook drummer speelt voor Trail Of Dead, moet dit album zeker eens beluisteren.

Wie ooit eens een gitaar in duizend stukken uit elkaar wilt zien springen, moet maar naar 1 van de volgende optredens van de band gaan kijken. Ze staan bekend om hun stevige live optredens en dit album past perfect in dat plaatje. Toch zijn er enkele tragere nummers op het album zoals Ebb Away maar op het einde van dat nummer geen ze weer dezelfde experimentele weg op. We komen niet in een file terecht maar ergens op een zandweg met vele putten. Ik bedoel er niet mee dat er iets ontbreekt aan dit album, in tegendeel. Wat ik wou duidelijkmaken is dat het een album is dat niet zo makkelijk te beluisteren is. Experimentele muziek is dat nooit, en dat maakt Trail Of Dead dan ook zo uniek.

Trail Of Dead zijn experimentele muziek is aangenaam beluisterbaar maar ingewikkeld. Zet je verstand even op nul en dit is een geweldige plaat met veel potentieel om in jou kast terecht te komen. Ben je aan het studeren of met iets anders belangrijks bezig dan is dit minder geschikt voor jou. Tao Of Dead heeft je volledige concentratie nodig om volledig aanvaard te kunnen worden.

Ben je nieuwsgierig? Beluister alvast 1 van hun nieuwe singles op hun Myspace pagina. Summer Of All Dead Souls is volledig beluisterbaar. Let ook even op hun albumcover, schitterend niet?