Preview: Sziget 2012, onze tips op een rijtje

Toegevoegd op zondag 5 augustus 2012, 19:49
Laatste update zondag 5 augustus 2012, 19:49

De twintigste editie van het Hongaarse Sziget staat voor de deur. Van 6 t/m 12 augustus een complete party stad op een eiland midden in de Donau. Tentjes weer kris kras over het eiland. maar liefst 50 podia. 7 dagen lang dag en nacht feest. Hoog tijd om vooruit te blikken op dit bijzondere festival wat plaatsvindt in hartje Budapest. Temeer omdat het festival afgelopen jaar is uitgeroepen tot ‘Best European Major Festival’ (ons 2011 verslag hier, hier en hier).

Dat Sziget al een tijdje geen enkel Hongaarse aangelegenheid meer is wisten we al. Vorig jaar waren er alleen al zo’n 14.000 Nederlanders die het festival en de stad Budapest hebben bezocht. Dit jaar wordt eenzelfde aantal verwacht en de diverse (3FM) treinen zijn alweer een tijdje uitverkocht. Maar bezoekers komen niet alleen uit Nederland. Zo’n 1/3 is Hongaars en de overige bezoekers komen uit alle hoeken van Europa.

Het muzikale programma is wederom erg divers. De genres variëren van rock, dance, wereldmuziek, punk, electro, funk, blues tot zelfs een stukje klassiek. Het enorme aanbod uit de vele honderden acts maakt het wellicht lastig om de goede keuzes te maken. Door er een aantal te tippen willen je vast op weg helpen, waarbij we ons zeker niet beperken tot alleen de mainstage, waar de prominente internationale bands (oa. The Killers, Snoop Dogg, Placebo) staan geprogrammeerd. Er is zoveel meer bijzonders te ontdekken:

Dinsdag 7 augustus (day zero, metal day)

Moonspell (Hungarian Music Main Stage)
De Portugese metaltrots bestaat alweer een behoorlijk tijd, maar staat nog steeds hoog in aanzien binnen het 'dark' metal genre. Het laatste album 'Alpha Noir' is minstens zo overtuigend als de inmiddels klassieke 'Wolfheart' en 'Irreligious'. De sterke persoonlijkheid van frontman Fernando Ribiero in combinatie met zijn strakke band zorgt voor prachtige live taferelen. Full Moon Madness!

Ignite (Hungarian Music Main Stage)
Ignite reist af naar Budapest zonder zanger Zoli Teglas. Wat moeten we daar nu van vinden? Zoli ís namelijk Ignite. De plek van de zanger die kampt met een hernia wordt ingevuld door zijn goede vriend Jon Bunch (Sensefield). Dit maakt Ignite van een topfavoriet tot een onbekende outsider.

Woensdag 8 augustus

Hurts (Mainstage)
vorig jaar pakte Hurts Sziget helemaal in op de A38 tent. De intrigerende show was zowel muzikaal en visueel om de vingers bij af te likken en behoord tot de hoogtepunten van 2011. Dit jaar zijn ze terug gehaald om het kunstje over te doen op de mainstage. De vraag is of Hurts ook op deze grote open air stage overeind blijft. Een gevaarlijke maar gedurfde zet.

Dirtyphonics (A38 stage)
Waar een jaar eerder Bloody Beetroots de boel inpakte met een dampende live dance show, wordt deze plek dit jaar ingevuld door Dirtyphonics. Dance your feet off op dikke beats, drum & bass, dubstep en andere danceinvloeden. Dit gaat knallen van begint tot eind.

Donderdag 9 augustus

The Roots (Mainstage)
Van een hoog aangeschreven hiphop act uit de underground van Philadelphia tot wereld-act van formaat met onder andere de hit 'The Seed'. Vroeg in de middag op het hoofdpodium zal het goed toeven zijn in het zonnetje met deze zomerse hiphop en rap onder leiding van rapper Black Thought (Tariq Trotter) en drummer Questlove (Ahmir Khalib Thompson).

KoRn (Mainstage)
Als grondleggers van een compleet nieuw genre nog altijd 1 van de best in het genre. De amerikaanse (nu)metal band kiest steeds weer nieuwe wegen om deze positie te handhaven. De laatste plaat is doordrenkt met dubstep invloeden, maar de gitaren, bass en drums worden niet vergeten. Nog altijd intens en springlevend. KoRn gaat vast en zeker tekeer op de mainstagen. 'Are you ready?'

Vrijdag 10 augustus

Viza (Mainstage)
Viza heeft haar roots Armenie, maar is afkomstig uit de VS. Net als System of a Down. Niet gek dus dat de band een platencontract tekende op het label van SoaD frontman Serj Tankian. Deze zelfde Tankian is tevens te horen in het nummer Viktor. Verwacht een dampende combinatie van harde rock en folk met Armeense, Mediterraanse, Arabische en Russische invloeden.

Bud Spencer Blues Explosion (Arena)
Afkomstig uit Italie en gewapend met vuige (blues)rock. Geen poespas, geen gimmick, gewoon keihard rocken. Punt.

Zaterdag 11 augustus

Molotov (World Music Party Main Stage)
Het debuut ¿Dónde Jugarán las Niñas? sloeg in als een bom. Felle latin (politieke) raps in combinatie met een stevige rocksound. Het maakte de band erg succesvol en ook de latere releases zorgde voor het nodige succes. De band won onder andere een aantal grammy's. De levendige optredens staan garant voor een live feestje.

Fink (A38 stage)
Ooit begonnen als DJ maar inmiddels een gerenomeerd sing-songwriter. De uit Bristol (UK) afkomstige muzikant heeft inmiddels een volledige band om zich heen verzamelt en bereikte op plaat zijn hoogtepunt met het in 2011 uitgebrachte Perfect Darkness. De A38 indoor stage is dan ook de ideale setting van zijn veelal melancholische liedjes.

Zondag 12 augustus

Yonderboi (A38 stage)
Deze laatste dag reserveren we onze tips voor een tweetal Hongaarse artiesten. Allereerst het project Yonderboi van László Fogarasi Jr. Het project heeft een jaartje of 6 on-hold gestaan, maar is inmiddels weer springlevend met complete liveband. Maak je klaar voor een mengeling van stijlen van electronic downtempo, triphop, lounge tot barjazz uit de jaren '60.

Zagar (Hungarian Music Main Stage)
De tweede Hongaarse act van vandaag begeeft zich deels in hetzelfde muzikale spectrum als landgenoot Yonderboi. Zagar staat de laatste paar edities ieder jaar op Sziget en dat is natuurlijk niet voor niets. Maak je op voor een bijzonder trip op het Hungarian Music main Stage.

Voor zeer uitgebreide informatie over Sziget willen we je graag verwijzen naar de geheel Nederlandstalige website van de officiele Sziget promotors in Nederland: http://www.szigetfest.nl. Hier vind je onder meer info over, tickets, festival card, dagindeling, kamperen, Budapest City Pass (AANRADER), enz enz. Ook is inmiddels de officiele Sziget app voor iPhone en Android te downloaden.