Review: Within Temptation - The Unforgiving

Toegevoegd op dinsdag 19 april 2011, 12:39
Laatste update dinsdag 19 april 2011, 14:23

Wanneer je 15 jaar meedraait en reeds 4 succesvolle albums op je naam hebt staan, dan mag je Within Temptation voorzichtig tot de veteranen van de Nederlandse rock gaan rekenen. De enorme werklust, het vele toeren en de diversiteit in optredens (van theaters, kleine en grote zalen en festivals) gaan altijd hand in hand met kwaliteit en inzet, wat heeft geleid tot internationale bekendheid en erkenning.

Ambitie

Aan ambitie en vernieuwingsdrang ontbreekt het de band echter allerminst. Nu de concepten met koren, orkesten en bombast maximaal zijn uitgenut, komt de band met nieuwe ideeën en invalshoeken om de inspiratie op los te laten. Zo wordt de vijfde langspeler ‘The Unforgiving’ vergezeld met een eigen stripverhaal en zelf een reeks met films. Zeker voor de fans leuk dat de band met dit soort ambitieuze zaken bezig is, maar uiteindelijk draait het nog altijd om de muziek. Gelukkig klinkt deze erg fris en energiek.

Dynamiek

Hier en daar hoor je wat invalshoeken uit de jaren '80 pop terug, maar buiten deze invloeden is het vooral de stevige pop, rock en metal die voor de band zo herkenbaar is. Ook de pakkende melodieën en kenmerkende bombast is grotendeels nog steeds aanwezig. Noemenswaardig is dat zangeres Sharon den Adel een grote stap voorwaarts heeft gemaakt door het gebruik van haar normale zangstem en daardoor veel krachtiger dan voorheen klinkt. Het geeft de muziek net iets meer dynamiek.

Onmiskenbare kwaliteit

Within Temptation levert met The Unforgiving een uitgebalanceerde plaat met goede muziek af die hier een daar misschien wat te gelikt en gepolijst klinkt. In het totaalpaatje slaat de balans erg positief uit. De songs kloppen, de band is op dreef en de kwaliteit die wordt afgeleverd is wederom onmiskenbaar.

Het album ligt in al in de winkels, zowel op cd als digitaal.