Review: Pagan's Mind - Heavenly Ecstacy

Toegevoegd op zondag 5 juni 2011, 18:58
Laatste update donderdag 21 juli 2011, 12:03

Review: Pagan's Mind - Heavenly Ecstacy

Heavenly Ecstacy is het vijfde wapenfeit van de Noorse metalformatie Pagan’s Mind. Een album waarbij de verwachtingen hooggespannen zijn en welke de band eindelijk naar een volgende stap in de carrière moet zien te tillen.

Hiervoor is onder andere bij het grotere Steamhammer/SPV getekend, maar alvorens die handtekening werd gezet, is het album al zo goed als af. De band heeft zichzelf ruim de tijd gegeven om te componeren en de arrangementen van alle nodige details te voorzien. Deze werkwijze betaald zich duidelijk terug. De productie is fenomenaal en de songs zijn ijzersterk. Duidelijk is dat de band meer focus heeft gelegd op het individuele nummer en een stuk minder op muzikale krachtpatserij.

Neemt niet weg dat deze mannen nog steeds wel raad met de instrumenten weten. De virtuositeit en het muzikale vakmanschap druipt nog steeds van de muziek af, maar de song staat dit keer duidelijk meer centraal. Vooral in de nummers “Revelation to the End“ en “The Master's Voice “ laat de band zijn klasse horen. Ook zanger Nils K. Rue is duidelijk gegroeit en klinkt soms als Geoff Tate (Queenryche) in zijn beste dagen. De band maakt eigenlijk maar één echte misser met de mierzoete ballad “When Angels Unite “. Dit nummer past totaal niet in het plaatje van dit album.

Als het gaat om originaliteit zal Pagan’s Mind nooit de hoofdprijs gaan winnen. Maar zolang dit vijftal op deze manier de traditionele power- en heavymetal samen laat smelten met progressieve en symphonische invloeden, dan zal niemand daar echt rauwig om zijn.

Wil je weten hoe al dit moois live klinkt, dan kun je hiervoor op 15-07 terecht op de Zwarte Cross.